Θέμα CretePlus.gr: Πρώτη μέρα στην υπηρεσία των πολιτών για την πλατεία Κορνάρου (pics)
Μετά από τις βελτιώσεις που δέχτηκε η πλατεία, η ανάπλαση πλέον θεωρείται ολοκληρωμένη. Μοναδικό σημείο που εκκρεμεί είναι αυτό της ολοκληρωσης των εργασιών στον Κουμπέ (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ).
Και αυτό γιατί σε αυτόν πρέπει να γίνουν κάποιες απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης. Στόχος φυσικά είναι να λειτουργήσει στο άμεσο μέλλον και να γίνει και πάλι το στέκι των Ηρακλειωτών που εδώ και πολλά χρόνια κατηφόριζαν προς το κέντρο και απολάμβαναν τον καφέ τους εκεί!
Το ιστορικό δια στόματος Αναστασάκη
Μάλιστα με αφορμή την παράδοση του έργου ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Γιάννης Αναστασάκης προχώρησε σε ένα μίνι ιστορικό του έργου, το οποίο και παραθέτουμε:
«Παραδόθηκε χθες σε κοινή χρήση η πλατεία Κορνάρου μετά την ολοκλήρωση και των συμπληρωματικών εργασιών. Επειδή πολλά γράφτηκαν και πολλά περισσότερα ειπώθηκαν, παραθέτω το ιστορικό του έργου για να είναι γνωστές οι λεπτομέρειες.
Επισημαίνω ότι πέρα από το αισθητικό αποτέλεσμα το οποίο είναι και θέμα προσωπικών προτιμήσεων (προσωπικά μου άρεσει) και αν εξαιρεθεί η αστοχία της μελέτης στην διαφοροποίηση των διαφόρων επιπέδων με μόνο 2 εκ αναβαθμό ο οποίος με το ίδιο υλικό πράγματι δεν γινόταν αντιληπτός, η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική.
Αν σχεδιάζαμε σήμερα σίγουρα κάποια πράγματα θα τα βλέπαμε διαφορετικά αλλά ας μην ξεχνάμε ότι πάντα είναι εύκολο εκ των υστέρων… Καλό είναι να βλέπουμε τη θετική πλευρά. Στη μιζέρια της σημερινής Ελλάδας είναι θετικό που καταφέρνουμε να ολοκληρώνουμε ακόμη έργα ανακαίνισης του δημόσιου χώρου υπό τόσο αντίξοες συνθήκες.
Το στοίχημα πλέον είναι να αγαπήσουμε ξανά την πλατεία και να ξαναπάρει ζωή. Άλλωστε κανείς δεν θυμάται τις λεπτομέρειες: τα γεγονότα και οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά.
Ιστορικό
Ο προϋπολογισμός ήταν 1.064.606,56 ΕΥΡΩ (με αναθεώρηση και ΦΠΑ).
Αντικείμενο του έργου ήταν η αναμόρφωση του Δημόσιου Κοινόχρηστου Χώρου της Πλατείας Κορνάρου για βελτίωση της σύνδεσής της με την Αγορά της οδού 1866 και ανάδειξη των 2 μνημείων της ενετικής κρήνης BEMBO και του τούρκικου σεμπιλχανέ (οθωμανικό σεμπίλι). Το έργο εστιάστηκε στη λειτουργική και αισθητική βελτίωση της πλατείας Κορνάρου. Είναι συμπληρωματικό του έργου διαμόρφωσης της ευρύτερης περιοχής της Παραδοσιακής Αγοράς Τροφίμων (οδός 1866 και κάθετοι δρόμοι μεταξύ οδού 1821 και Έβανς). Οι εργασίες περιλαμβάνονται αναλυτικά στο υπόμνημα.
Η Αρχιτεκτονική Μελέτη του έργου συντάχθηκε ως αντικείμενο σύμβασης η οποία υπεγράφη στις 30-6-2008 μεταξύ Δήμου Ηρακλείου και της κ. Αλεξάνδρα Καρύδη, Διπλ. Αρχιτ. Μηχανικό Ε.Μ.Π. και Πολεοδόμο MSc LSE, Μελετήτρια Δημοσίων Έργων με πτυχίο Γ΄ τάξεως στην κατηγορία μελετών 07 (Ειδικών Αρχιτεκτονικών) και 02 (Πολεοδομικών –Ρυμοτομικών) και παραλήφθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο με την Απόφαση 497/2011.
Με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Β1/Φ38/24940/1404/7-5-2010 του Υπουργείου Πολιτισμού έγινε η έγκριση της οριστικής μελέτης.
Έγκριση της αρχιτεκτονικής μελέτης εξέδωσε και το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Ηρακλείου
Η εργολαβική σύμβαση υπογράφηκε στις 14/04/2014. Στη συνέχεια υπεγράφη μνημόνιο με την Αρχαιολογία αλλά η αρχαιολογική διερεύνηση ξεκίνησε στις 15/2/2015. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν και αξιολογηθήκαν τα αποτελέσματα τους στις 24/7/2015. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν και οι εργασίες καθαιρέσεων οδοστρωμάτων και καταστρώματος της πλατείας (έναρξη κυρίως έργου). Τα έργο περαίωσε τις συμβατικές εργασίες στις 02-06 χωρίς καμία υπέρβαση του συμβατικού του οικονομικού αντικειμένου.
Λόγω των προβλημάτων που ανέκυψαν κατά την αρχική απόδοση του χώρου σε κοινή χρήση συνάφθηκε σύμβαση συμπληρωματικών εργασιών για εργασίες που δεν είχαν συμπεριληφθεί στο έργο (διαμόρφωση γλυφής στα μάρμαρα, την τοποθέτηση ταινίας διαγράμμισης και χρωματικής κωδικοποίησης στα μαρμάρινα δάπεδα και επάλειψη σιλικονούχου διάφανου αδιαβροχοποιητικού υγρού με διαλύτες για την προστασία των μαρμάρων).
ΥΠΟΜΝΗΜΑ : αναλυτική περιγραφή εργασιών:
• Πεζοδρόμηση των οδών στα Ανατολικά ( προέκταση οδού 1866) και στα Δυτικά της (οδός Κυρίλλου Λουκάρεως) και θέσπιση επ’ αυτών Ζώνης Εξυπηρέτησης Τροχοφόρων. Διαμόρφωση Ζώνης Εξυπηρέτησης αποκλειστικώς των Ταξί πλάτος 3,00 m που αποσπάται εν μέρει από το σημερινό Ν πεζοδρόμιο της πλατείας και εν μέρει από την οδό Αβέρωφ με την παρεμβολή Νησίδας σε τρία τμήματα πλάτους 2,20 m στην Β πλευρά της οδού Αβέρωφ.
• Προοδευτική ταπείνωση της στάθμης από τις 2 περιμετρικές οδούς προς το κέντρο της πλατείας κατά 0,50 m μπροστά από την Kρήνη Bembo. Tούτο πραγματοποιείται με ήπιες κλίσεις (κάτω του 5%) και υπηρετεί την κατά το μεγαλύτερο μέρος και κυρίως προς την Β πλευρά αποκατάσταση της βάσης των 2 μνημείων.
• Ενοποίηση Δαπέδων- Στάθμες.
Για να μη προκληθούν αλλαγές στις εισόδους των πέριξ καταστημάτων, τα πεζοδρόμια μπροστά στα κτιριακά μέτωπα (στα Α και στα Δ) διατηρούν τη στάθμη τους με κλίση προς τη Ζώνη Εξυπηρέτησης Τροχοφόρων ως επί το πλείστον 2%.
Πεζοδρόμια υψομετρικά σχεδόν ενοποιημένα με τα υπόλοιπα δάπεδα έχοντας σχετική υπερύψωση μόνο κατά 0,02 m -κατά το «φάλτσο» του μαρμάρινου κρασπέδου που εγκιβωτίζει τη Ζώνη Εξυπηρέτησης Τροχοφόρων -διαμορφώνονται στο Βορειότερο τμήμα της πλατείας.
Πεζοδρόμια υψομετρικά διαφοροποιημένα κατά 0,15 m από τη Ζώνη Εξυπηρέτησης Τροχοφόρων διαμορφώνονται μόνο τμηματικά , προς Ν , στην ανώτερη υψομετρική ζώνη του Ανατολικού και του Δυτικού κτιριακού μετώπου, (στα κρασπεδόρειθρα της οποίας απορρέουν και οι ιδιωτικές υδρορροές από υψηλά κτίρια με δώμα).
Το Νέο Δάπεδο από πολυμεγέθεις ορθογωνικές πλάκες μαρμάρου πάχους 0,05 m σε διάταξη λωρίδων ενσωματώνει στο χώρο της κυρίως πλατείας το σημερινό περιμετρικό οδόστρωμα και τα πεζοδρόμια φτάνοντας μέχρι τα πέριξ κτιριακά μέτωπα.
• Διαμόρφωση διπλών Δενδροστοιχιών με νέες θέσεις φύτευσης δένδρων σε μεγάλο μέρος της περιμέτρου και κυρίως στο μέτωπο της οδού Αβέρωφ, όπου ανάμεσα στην Ζώνη εξυπηρέτησης των ταξί και το οδόστρωμα της ασφάλτου παρεμβάλλεται διακοπτόμενη νησίδα πλάτους 2,20m - φυτεμένη με Δένδρα και θάμνους.
• Αναμόρφωση Παρτεριών με προσθήκη κηπευτικού χώματος διαμόρφωση νέας περιμέτρου και ειδικότερα αναμόρφωση του Ενιαίου Κεκλιμένου Παρτεριού με κλίσεις που δεν θα υπερβαίνουν το 30% και νέα φύτευση χλόης και μικρών φυτών κάλυψης ( έρποντα και αρωματικά), ενώ διατηρούνται όλα τα υφιστάμενα στο παρτέρι δένδρα.
• Εξοπλισμός Καθιστικών-Πεζουλιών με μαρμαρεπένδυση τόσο στην περίμετρο των δύο νέων μεγάλων παρτεριών όσο και στα κατάντι από τις θέσεις 3 μεγάλων διατηρούμενων δένδρων.
• Νέο Μεταλλικό Στέγαστρο της νέας Πιάτσας Ταξί για την παραμονή των επιβατών
• Αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων στην πλατεία με Νέα Φωτιστικά σώματα (επί ιστών)»