Ελλάδα | 25/01/2020 - 08:00
«Κλειδί» η χρήση εξαιρετικά ισχυρής ακτινοβολίας φωτός

Τα καλά νέα στη μάχη κατά του καρκίνου έρχονται αυτή τη φορά από το Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, του ΙΤΕ, το οποίο ανοίγει τον δρόμο σε μια πρωτοποριακή μέθοδο που μπορεί να νικήσει τα καρκινικά κύτταρα και να μειώσει τις συνέπειες από τις ακτινοθεραπείες και τις χημειοθεραπείες στους ασθενείς. “Όπλο” σε αυτή τη μάχη είναι βελτιστοποιημένοι νανοκρύσταλλοι, δηλαδή μικροσκοπικά σωματίδια, χιλιάδες φορές μικρότερα από έναν κόκκο σκόνης που στοχεύουν στα καρκινικά κύτταρα και αφού θερμανθούν μπορούν να τα καταστρέψουν οδηγώντας τον οργανισμό στο να τα αποβάλλει.

Η πρωτοπορία της έρευνας των επιστημόνων του ΙΗΔΛ του ΙΤΕ έγκειται στη μετεξέλιξη της πολλά υποσχόμενης μεθόδου, μειώνοντας τις όποιες αρνητικές συνέπειες στους ασθενείς. Ως τα σήμερα δηλαδή χρησιμοποιούνταν νανοκρύσταλλοι αρκετά μεγαλύτεροι, οι οποίοι έπρεπε να είναι σε τέλεια μορφή ώστε να μπορούν με τη βοήθεια της θερμότητας να δράσουν. Η ομάδα του ΙΤΕ, με επικεφαλής τον φυσικό, διευθυντή Ερευνών στο Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ δρ. Αλέξανδρο Λάππα, μπόρεσε να προσθέσει νέα σημαντικά στοιχεία στην ανακάλυψη αυτή.

Όπως μας εξήγησε ο διευθυντής Ερευνών του ΙΗΔΛ του ΙΤΕ, όταν οι μικροσκοπικοί αυτοί νανοκρύσταλλοι αποκτήσουν τις κατάλληλες ατέλειες στη δομή τους, ρυθμίζουν τις ηλεκτρονικές τους ιδιότητες με τρόπο που ευνοεί τη μετατροπή της ενέργειάς τους σε θερμότητα. Δηλαδή πρακτικά χρησιμοποιούνται μικρότεροι κρύσταλλοι, που χάρη στις ατέλειές τους είναι σε θέση να παράξουν εξίσου μεγάλες ποσότητες θερμότητας, χωρίς όμως τις αρνητικές συνέπειες των μεγαλύτερων και με τέλεια μορφή.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, οι χρήσιμες αυτές φυσικές ιδιότητες προκύπτουν όταν “διαταράσσεται” η ατομική δομή του κρυστάλλου, με τη δημιουργία “ατελειών”, όπως π.χ. κενών θέσεων, στην άριστα οργανωμένη δομή τους. Ένα τέτοιο σύστημα νανοκρυστάλλων, κατά τη διέγερσή του από ένα εξωτερικό μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, εκλύει περισσότερη θερμική ενέργεια.

Ουσιαστικά αυτό που κάνουν οι μικρότεροι ατελείς νανοκρύσταλλοι είναι να αποδομούν τα καρκινικά κύτταρα συνδυαστικά με τις κλασικές θεραπείες σε ένα συνδυασμό θεραπευτικών οδών που περιορίζει τις όποιες αρνητικές συνέπειες της χημειοθεραπείας και της ακτινοθεραπείας, ενώ λόγω μεγέθους είναι πιο εύκολα στοχεύσιμοι, διαχειρίσιμοι και αποτελεσματικοί.

Οι νανοκρύσταλλοι αυτοί μπορούν να δράσουν με επιτυχία σε περιπτώσεις που έχει γίνει έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, ώστε να είναι δυνατόν να καταστραφούν τα επικίνδυνα κύτταρα πριν επεκταθούν. Εκτός από την υγεία, η νέα αυτή προσέγγιση ανοίγει νέους δρόμους για έξυπνες εφαρμογές, μεταξύ άλλων, στην ενέργεια, τους αισθητήρες, κ.α.

Η σχετική έρευνα, με τίτλο “Vacancy - driven Non - cubic Local Structure and Magnetic Anisotropy Tailoring in FexO - Fe3 - δΟ4 Nanocrystals”, δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό “Physical Review Χ”. Για την υλοποίηση αυτής της ερευνητικής αποστολής, ο φυσικός, διευθυντής Ερευνών στο ΙΗΔΛ του ΙΤΕ, δρ. Αλέξανδρος Λάππας, συντόνισε ένα διεπιστημονικό δίκτυο συνεργασίας ευρωπαϊκών και αμερικανικών επιστημονικών ομάδων, που επέτρεψε τη συνδυαστική άντληση γνώσης, μέσω θεωρητικής-υπολογιστικής φυσικής (ΙΝΝ, “Δημόκριτος”, Ελλάδα), μαγνητικών μετρήσεων (CNR - SPIN & UNINA, Ιταλία), ανάλυσης νανοϋλικών (LCN, Αγγλία) και προηγμένων διαγνωστικών εργαλείων φωτονικής (CMPMSD, BNL, ΗΠΑ).

Το “φως” ήταν το “κλειδί” για την ανακάλυψη

Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες, “κλειδί” για την ανακάλυψη αποτέλεσε η χρήση εξαιρετικά ισχυρής ακτινοβολίας φωτός που παράγεται κατά την επιτάχυνση σωματιδίων, στις υποδομές μεγάλων ερευνητικών εγκαταστάσεων (NSLS - ΙΙ, BNL, ΗΠΑ). Το ισχυρό αυτό φως, σαν ένας εξαίρετης απεικονιστικής ικανότητας μεγεθυντικός φακός, καταγράφει τη διάταξη των ατόμων, προβάλλοντας με μοναδικό τρόπο την όποια μικρή ατέλεια και παραμόρφωση στον κρύσταλλο.

Όπως εξηγεί χαρακτηριστικά ο δρ. Αλέξανδρος Λάππας, επικεφαλής του Εργαστηρίου Κβαντικών Υλικών και Μαγνητισμού στο ΙΗΔΛ - ΙΤΕ, «η μεταβολή της συμμετρίας, λόγω κενών θέσεων στο πλέγμα, τροποποιεί τη μαγνητική απόκριση του νανοκρυστάλλου προς την ευνοϊκή κατεύθυνση. Λόγω της αταξίας που προκαλείται στη δομή του, γίνεται πιο δύσκολη η συλλογική χαλάρωση των στοιχειωδών μαγνητών που τον αποτελούν.

Αυτή η αξιοσημείωτη ιδιότητα επιτρέπει τη σχεδόν δεκαπλάσια έκλυση θερμικής ενέργειας, σε σχέση με άλλα νανοϋλικά που στερούνται δομικών ατελειών. Η αντίσταση που υφίστανται οι στοιχειώδεις μαγνήτες θυμίζει εκείνη ενός σώματος, που καθώς προσπαθεί να διέλθει μέσα από ένα ρευστό, επιβραδύνεται ταχύτατα όσο αυξάνει η πυκνότητα του μέσου, και έτσι η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα».

neakriti.gr

Ειδήσεις Ελλάδα

Νευρική ανορεξία: Νεκρή 24χρονη δασκάλα που είχε φτάσει…

Η νεαρή Γιολάντα από την Εύβοια «έχασε» τη μάχη με τη ζωή

Τρίκαλα: Έπεσε σε κώμα μετά από μια εξαγωγή δοντιού

Η ζωή μιας γυναίκας «κρέμεται» από μία κλωστή

Φαρμακεία και από… μη φαρμακοποιούς

Με απόφαση του ΣτΕ, υπό την προϋπόθεση ότι ο υπεύθυνος της επιχείρησης θα είναι φαρμακοποιός

Aegean: Αυτά είναι τα τρία νέα αεροπλάνα Airbus A320neo

Εντυπωσιακή τελετή παρουσία του πρωθυπουργού

Πάτρα: Ομολόγησε η μητέρα που πέταξε το βρέφος της - Βρέθηκε…

Η 27χρονη εγκατέλειψε το νεογέννητο κοριτσάκι της στην παραλία και πέθανε

Συναγερμός με κρούσμα Αφρικανικής Πανώλους των Χοίρων…

Απαγορεύεται η εξαγωγή χοιρινού κρέατος από τις Σέρρες

Θρήνος για νεκρό 4χρονο παιδί στην Eύβοια

Τα αίτια θανάτου του παιδιού διερευνώνται

Tέλος στο «θρίλερ» με το τουρκικό ερευνητικό Oruc Reis

Αποχώρησε το τουρκικό ερευνητικό - Γιατί βρέθηκε στο συγκεκριμένο σημείο;

Χωριστές φορολογικές δηλώσεις συζύγων: 20 ερωτήσεις και…

Οι απαντήσεις στις συχνότερες απορίες

Αυτοί είναι οι νέοι μισθοί μετά τις αυξήσεις

Πόσα χρήματα θα παίρνουν οι εργαζόμενοι;

Κοροναϊός: Έλληνες εγκλωβισμένοι στον «πυρήνα» της επιδημίας

Τι αναφέρουν οι Κινεζικές Αρχές - Ανησυχία στην Ευρώπη

Βίντεο σοκ: Μαθητής εκτός εαυτού βρίζει χυδαία την καθηγήτρια…

Άμεση αντίδραση της Νίκης Κεραμέως: «Αδιανόητη συμπεριφορά»

Κοροναϊός: Πρώτο ύποπτο κρούσμα στην Ελλάδα - Αρνητικό…

"Κόκκινος" συναγερμός στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος

Φάρμακα: Πόσα και ποια είναι σε έλλειψη

Σύμφωνα με τον Εοφ πρόκειται για 27 φαρμακευτικά προϊόντα

«Κλειδί» η χρήση εξαιρετικά ισχυρής ακτινοβολίας φωτός

Γρίπη: Νεκρό 4χρονο παιδί από τον ιό

Ένα 2χρονο κοριτσάκι στην εντατική

Γρίπη: Οδηγίες για τους μαθητές & εκπαιδευτικούς - Τι πρέπει…

Τα μέτρα κατά της διασποράς της γρίπης στα σχολεία

Πέραμα: Αυτός είναι ο επίδοξος βιαστής που επιτέθηκε σε…

Το περιστατικό είχε γίνει ημέρα Σάββατο όταν το κορίτσι είχε επιβιβαστεί στο λεωφορείο που οδηγούσε ο πατέρας της και επέστρεφε σπίτι του

Από δαγκώματα σκύλου ο θάνατος της γυναίκας στο Πήλιο -…

Η οικογένεια πιστεύει πως ο σκύλος προσπάθησε να τη σώσει

Εντοπίστηκε κατσαρίδα μέσα σε ψωμάκι, σε Δημοτικό Σχολείο…

Οργή σε δημοτικό σχολείο στα Άνω Λιόσια!

Κραυγή αγωνίας κρατούμενου φυλακών της Νιγρίτας: «Έβγαλα…

Οι φωτογραφίες του κρατούμενου των φυλακών Νιγρίτας σοκάρουν

Πυροβολισμοί σε ταβέρνα στη Βάρη - Δύο νεκροί και μία τραυματίας

Μακελειό σε ταβέρνα στην Βάρη - Δύο νεκροί και μία τραυματίας έπειτα από πυροβολισμούς

Bόλος: Γυναίκα κατασπαράχθηκε από τον σκύλο της

Όταν την είδε πεσμένη στην κουζίνα… τη δάγκωσε παντού

Θρίλερ με την εξαφάνιση του 20χρονου Νικόλα

Ο θαυμασμός του για τους Βίκινγκς τον οδήγησε σε λάθος μονοπάτια

Θεσσαλονίκη: Αυτοκτόνησε καθηγητής του ΑΠΘ έξω από το γραφείο…

Αναστάτωση στο ΑΠΘ - Σύμφωνα με πληροφορίες ο καθηγητής αντιμετώπιζε ψυχολογικά προβλήματα μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη

50 πατίνια «ψάρεψαν» στο Θερμαϊκό

Δύτες θα βουτήξουν για να βγάλουν τα υπόλοιπα

Κοινωνικό Μέρισμα: Στον «αέρα» 40.000 δικαιούχοι - Δεν πήραν…

Αγωνία για τους δικαιούχους που έμειναν απλήρωτοι

Τραγωδία στον Πειραιά: 3χρονος κάηκε ζωντανός, μετά από…

Το παιδί ανασύρθηκε νεκρό από το φλεγόμενο κτίριο

Σοκάρει η 24χρονη που πέταξε το βρέφος στα σκουπίδια: «Αρχικά,…

Η νεαρή μητέρα κρίθηκε προφυλακιστέα

Φρικτό έγκλημα στα Πετράλωνα: Σκότωσε το νονό του - Ψάχνουν…

Στο σπίτι βρέθηκε ένα μαχαίρι με αίμα

Aποδείξεις: Τι αλλάζει το 2020;

Αλλαγές στις ηλεκτρονικές αποδείξεις, με εμφάνιση του νέου ορίου δαπάνης

Πήλιο: Αλεπού δάγκωσε 5χρονη - Στο νοσοκομείο το παιδί

Όταν το κοριτσάκι επιχείρησε να βγει από το αυτοκίνητο της οικογένειας

Επίδομα γέννας: Με ποιο τρόπο θα χορηγούνται τα 2.000 ευρώ…

Το επίδομα καταβάλλεται στον διαμένοντα νόμιμα και μόνιμα στην Ελλάδα ασκούντα την επιμέλεια του παιδιού

Δίπλωμα Οδήγησης: Στο... τιμόνι από τα 17 - Οι όροι της «συνοδευόμενης…

Μειώνεται το όριο ηλικίας για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης

Τι πληρώνουμε σε ΕΝΦΙΑ - Το κέρδος της Κρήτης από τη νέα…

Αντικειμενικές αξίες και ο στόχος της κυβέρνησης

Γρίπη: Πρώτο θύμα για τη φετινή χρονιά ένας 60χρονος

Ο άτυχος άντρας ήταν ανεμβολίαστος

Τέλη κυκλοφορίας: Τα δικαιολογητικά για την κατάθεση πινακίδων

31 Δεκεμβρίου λήγει η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και την κατάθεση πινακίδων

Καλό ταξίδι γιατρέ και ένα μεγάλο ευχαριστώ κύριε Γιάννη

Η είδηση του θανάτου του χτύπησε σαν γροθιά στο στομάχι όλους όσοι είχαν την τύχη να γνωρίσουν τον αγαπητό αυτό άνθρωπο.

Κοινωνικό Μέρισμα: Αυτός είναι ο αριθμός για να μάθετε…

Σε λειτουργία ο τηλεφωνικός αριθμός

Καλαμάτα: Συνελήφθη η μητέρα που πέταξε βρέφος στα σκουπίδια…

Συνελήφθη όταν ετοίμαζε τα πράγματά της για να φύγει στο εξωτερικό

Σχολεία: Ποιοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν διακοπές νωρίτερα;

Η περίοδος των γιορτών που θα μείνουν κλειστά τα σχολεία

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι 2019: Ποιες είναι οι τιμές; - Τα…

Το φετινό θα είναι το φθηνότερο τραπέζι, για τα νοικοκυριά, τα τελευταία 5 χρόνια

Aυξήσεις μισθών: Οι αμοιβές σε εστιατόρια, μπαρ και για…

Από 684 έως 1.400 ευρώ οι νέοι μισθοί μετά την υπογραφή της κλαδικής σύμβασης

Απαγωγή στο Τόγκο: Ελεύθερος ο 20χρονος ναυτικός - Δεν άντεξε…

Ελεύθερος αφέθηκε ο 20χρονος Έλληνας ναυτικός που είχε απαχθεί από πειρατές στο Τόγκο. Μαζί του απελευθερώθηκαν άλλοι δυο συνάδελφοί του

Δώρο Χριστουγέννων: Πότε καταβάλλεται

Συμβουλές προς μισθωτούς πλήρους και μερικής απασχόλησης

Δώρο Χριστουγέννων: Πώς θα το υπολογίσετε ηλεκτρονικά

Συμβουλές προς μισθωτούς πλήρους και μερικής απασχόλησης

Airbnb: Νέοι κανόνες - Τι απαγορεύεται; Ποιες οι ποινές;

Νέοι κανόνες και απαγορεύσεις από το 2020