Στην μάχη κατά του καρκίνου το ΙΤΕ

Ελλάδα | 25/01/2020 - 08:00
Στην μάχη κατά του καρκίνου το ΙΤΕ
«Κλειδί» η χρήση εξαιρετικά ισχυρής ακτινοβολίας φωτός

Τα καλά νέα στη μάχη κατά του καρκίνου έρχονται αυτή τη φορά από το Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, του ΙΤΕ, το οποίο ανοίγει τον δρόμο σε μια πρωτοποριακή μέθοδο που μπορεί να νικήσει τα καρκινικά κύτταρα και να μειώσει τις συνέπειες από τις ακτινοθεραπείες και τις χημειοθεραπείες στους ασθενείς. “Όπλο” σε αυτή τη μάχη είναι βελτιστοποιημένοι νανοκρύσταλλοι, δηλαδή μικροσκοπικά σωματίδια, χιλιάδες φορές μικρότερα από έναν κόκκο σκόνης που στοχεύουν στα καρκινικά κύτταρα και αφού θερμανθούν μπορούν να τα καταστρέψουν οδηγώντας τον οργανισμό στο να τα αποβάλλει.

Η πρωτοπορία της έρευνας των επιστημόνων του ΙΗΔΛ του ΙΤΕ έγκειται στη μετεξέλιξη της πολλά υποσχόμενης μεθόδου, μειώνοντας τις όποιες αρνητικές συνέπειες στους ασθενείς. Ως τα σήμερα δηλαδή χρησιμοποιούνταν νανοκρύσταλλοι αρκετά μεγαλύτεροι, οι οποίοι έπρεπε να είναι σε τέλεια μορφή ώστε να μπορούν με τη βοήθεια της θερμότητας να δράσουν. Η ομάδα του ΙΤΕ, με επικεφαλής τον φυσικό, διευθυντή Ερευνών στο Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ δρ. Αλέξανδρο Λάππα, μπόρεσε να προσθέσει νέα σημαντικά στοιχεία στην ανακάλυψη αυτή.

Όπως μας εξήγησε ο διευθυντής Ερευνών του ΙΗΔΛ του ΙΤΕ, όταν οι μικροσκοπικοί αυτοί νανοκρύσταλλοι αποκτήσουν τις κατάλληλες ατέλειες στη δομή τους, ρυθμίζουν τις ηλεκτρονικές τους ιδιότητες με τρόπο που ευνοεί τη μετατροπή της ενέργειάς τους σε θερμότητα. Δηλαδή πρακτικά χρησιμοποιούνται μικρότεροι κρύσταλλοι, που χάρη στις ατέλειές τους είναι σε θέση να παράξουν εξίσου μεγάλες ποσότητες θερμότητας, χωρίς όμως τις αρνητικές συνέπειες των μεγαλύτερων και με τέλεια μορφή.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, οι χρήσιμες αυτές φυσικές ιδιότητες προκύπτουν όταν “διαταράσσεται” η ατομική δομή του κρυστάλλου, με τη δημιουργία “ατελειών”, όπως π.χ. κενών θέσεων, στην άριστα οργανωμένη δομή τους. Ένα τέτοιο σύστημα νανοκρυστάλλων, κατά τη διέγερσή του από ένα εξωτερικό μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, εκλύει περισσότερη θερμική ενέργεια.

Ουσιαστικά αυτό που κάνουν οι μικρότεροι ατελείς νανοκρύσταλλοι είναι να αποδομούν τα καρκινικά κύτταρα συνδυαστικά με τις κλασικές θεραπείες σε ένα συνδυασμό θεραπευτικών οδών που περιορίζει τις όποιες αρνητικές συνέπειες της χημειοθεραπείας και της ακτινοθεραπείας, ενώ λόγω μεγέθους είναι πιο εύκολα στοχεύσιμοι, διαχειρίσιμοι και αποτελεσματικοί.

Οι νανοκρύσταλλοι αυτοί μπορούν να δράσουν με επιτυχία σε περιπτώσεις που έχει γίνει έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, ώστε να είναι δυνατόν να καταστραφούν τα επικίνδυνα κύτταρα πριν επεκταθούν. Εκτός από την υγεία, η νέα αυτή προσέγγιση ανοίγει νέους δρόμους για έξυπνες εφαρμογές, μεταξύ άλλων, στην ενέργεια, τους αισθητήρες, κ.α.

Η σχετική έρευνα, με τίτλο “Vacancy - driven Non - cubic Local Structure and Magnetic Anisotropy Tailoring in FexO - Fe3 - δΟ4 Nanocrystals”, δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό “Physical Review Χ”. Για την υλοποίηση αυτής της ερευνητικής αποστολής, ο φυσικός, διευθυντής Ερευνών στο ΙΗΔΛ του ΙΤΕ, δρ. Αλέξανδρος Λάππας, συντόνισε ένα διεπιστημονικό δίκτυο συνεργασίας ευρωπαϊκών και αμερικανικών επιστημονικών ομάδων, που επέτρεψε τη συνδυαστική άντληση γνώσης, μέσω θεωρητικής-υπολογιστικής φυσικής (ΙΝΝ, “Δημόκριτος”, Ελλάδα), μαγνητικών μετρήσεων (CNR - SPIN & UNINA, Ιταλία), ανάλυσης νανοϋλικών (LCN, Αγγλία) και προηγμένων διαγνωστικών εργαλείων φωτονικής (CMPMSD, BNL, ΗΠΑ).

Το “φως” ήταν το “κλειδί” για την ανακάλυψη

Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες, “κλειδί” για την ανακάλυψη αποτέλεσε η χρήση εξαιρετικά ισχυρής ακτινοβολίας φωτός που παράγεται κατά την επιτάχυνση σωματιδίων, στις υποδομές μεγάλων ερευνητικών εγκαταστάσεων (NSLS - ΙΙ, BNL, ΗΠΑ). Το ισχυρό αυτό φως, σαν ένας εξαίρετης απεικονιστικής ικανότητας μεγεθυντικός φακός, καταγράφει τη διάταξη των ατόμων, προβάλλοντας με μοναδικό τρόπο την όποια μικρή ατέλεια και παραμόρφωση στον κρύσταλλο.

Όπως εξηγεί χαρακτηριστικά ο δρ. Αλέξανδρος Λάππας, επικεφαλής του Εργαστηρίου Κβαντικών Υλικών και Μαγνητισμού στο ΙΗΔΛ - ΙΤΕ, «η μεταβολή της συμμετρίας, λόγω κενών θέσεων στο πλέγμα, τροποποιεί τη μαγνητική απόκριση του νανοκρυστάλλου προς την ευνοϊκή κατεύθυνση. Λόγω της αταξίας που προκαλείται στη δομή του, γίνεται πιο δύσκολη η συλλογική χαλάρωση των στοιχειωδών μαγνητών που τον αποτελούν.

Αυτή η αξιοσημείωτη ιδιότητα επιτρέπει τη σχεδόν δεκαπλάσια έκλυση θερμικής ενέργειας, σε σχέση με άλλα νανοϋλικά που στερούνται δομικών ατελειών. Η αντίσταση που υφίστανται οι στοιχειώδεις μαγνήτες θυμίζει εκείνη ενός σώματος, που καθώς προσπαθεί να διέλθει μέσα από ένα ρευστό, επιβραδύνεται ταχύτατα όσο αυξάνει η πυκνότητα του μέσου, και έτσι η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα».

neakriti.gr

Ειδήσεις Ελλάδα

Ξεκινά το εορταστικό ωράριο - Ανοιχτά και την Κυριακή τα…

Πως θα λειτουργήσουν τα σούπερ και μίνι μάρκετ;

Δύο ακόμη νεκροί στην Ελλάδα από κορωνοϊό - 81 τα θύματα

Πρόκειται για έναν 42χρονο και μια 84χρονη

Γ. Κοχιαδάκης: Οι καρδιολόγοι σημαίνουν alarm, υπάρχουν και…

O καθηγητής καρδιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και επικεφαλής του Αιμοδυναμικού Τμήματος του ΠΑΓΝΗ στον 98.4

Χειμωνιάτικος ο καιρός με ισχυρές βροχές κατά τόπους και…

Προβλήματα χθες σε πολλά σημεία της χώρας-Βροχές από το απόγευμα στην Κρήτη

Κορωνοϊός: Νέα περιοριστικά μέτρα σε Μύκονο και Σαντορίνη

Πρόσθετα περιοριστικά μέτρα στην Μύκονο και στην Σαντορίνη εξαιτίας του κορωνοϊού λαμβάνει η κυβέρνηση

Υπουργείο Υγείας: 5 νέοι θάνατοι στη χώρα μας - 62 νέα κρούσματα…

73 συνολικά τα θύματα του κορωνοϊού στη χώρα μας

Παρατείνονται μέχρι τις 27 Απρίλιου τα μέτρα περιορισμού…

Παρατείνονται μέχρι τις 27 Απρίλιου τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας .

Τμηματικά θα δοθούν τα 800 ευρώ - 130.000 οι αιτήσεις

Τι πρέπει να κάνουν όσοι δεν υπέβαλαν εγκαίρως δήλωση

Τα 10 νέα μέτρα που αναμένεται να ανακοινώσει η Κυβέρνηση

Περιορισμός στα SMS, αύξηση προστίμου, νέο όριο συναθροίσεων, αποκλεισμός δημόσιων χώρων

56 νεκροί στην Ελλάδα από κορωνοϊό - 3 θύματα σε λίγες ώρες

Κατέληξε γυναίκα στο «Παπανικολάου»

773.229 αντισηπτικά στα σούπερ μάρκετ

Τι ανακοίνωσε ο Άδωνις Γεωργιάδης

Πιο αυστηρά τα μέτρα: Πλαφόν στα SMS και χρονικό όριο στην…

Η αυστηροποίηση των μέτρων που εξετάζει η κυβέρνηση

Κορωνοϊός: Οι αλλαγές στους ΚΑΔ-Τι προβλέπεται για επιχειρήσεις…

Στο «μικροσκόπιο» επιχειρήσεις, εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες- Πίνακας Κωδικών αριθμών Δραστηριότητας

Έξοδος με … χρονόμετρο για να μπει stop στις άσκοπες μετακινήσεις

Χρονικός περιορισμός στην κυκλοφορία για να αποτραπούν οι άσκοπες μετακινήσεις

Κορωνοϊός: Πότε θα κορυφωθεί η πανδημία στην Ελλάδα – Οι…

Η εξέλιξη των κρουσμάτων σε Ελλάδα και Ευρώπη, σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων από την Κίνα

Πότε θα καταβληθούν τα 800 ευρώ στους δικαιούχους;

O Άδωνις Γεωργιάδης εκτίμησε ακόμη ότι η καλή μας φήμη θα φέρει κάποιον αριθμό τουριστών

Η σορός μιας 20χρονης εντοπίστηκε στα παλιά λατομεία έξω…

Δίπλα στην νεαρή γυναίκα βρέθηκε ένα μικρόσωμο σκυλί

Κορωνοϊός: 1,7 εκατ. μάσκες στην Αθήνα με αεροσκάφος της…

Τις επόμενες ημέρες αναμένονται 13 εκατ. απλές χειρουργικές μάσκες και υλικά ατομικής προστασίας

Κορωνοϊός - Σύψας: «Πιθανότατα Πάσχα στα σπίτια μας και…

«Αυτήν την περίοδο θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί έτσι ώστε να έχουμε μία καλή επίδραση και η κορύφωση να είναι ήπια», ανέφερε ο καθηγητής.

41 νεκροί στην Ελλάδα από κορωνοϊό

Νεκρός ένας 61χρονος στην Ξάνθη

Πέθανε γυναίκα που νοσηλευόταν με κορωνοϊό στη Λέσβο

Στους 39 πλέον οι νεκροί στη χώρα

Νέα μέτρα για την τόνωση της οικονομίας τον Απρίλιο

Οι ανακοινώσεις αποφασίστηκαν σε σύσκεψη και θα γίνουν τη Δευτέρα

Θεσσαλονίκη: Νεκρός 65χρονος που είχε δεχτεί επίθεση από…

Νοσηλευόταν για περισσότερες από 20 ημέρες στη ΜΕΘ

Kορωνοϊός: 38 θανατοί στη χώρα, 95 νέα κρούσματα

1156 συνολικά τα κρούσματα στην Ελλάδα

Κορωνοϊός: Ιατρικές συνταγές μέσω κινητού - Αναλυτικά η…

Μέσω του gov.gr – Σε δοκιμαστική λειτουργία η άυλη συνταγογράφηση

Σ. Tσιόδρας: Αυτά τα φάρμακα χρημοποιούνται στην Ελλάδα…

Τα φάρμακα που προκρίνονται στην πατρίδα μας για χρήση στους ασθενείς

ΕΦΕΤ για κορωνοϊό:Τι πρέπει να προσέχετε με τα τρόφιμα…

Πώς μπορώ να προστατευθώ όταν πηγαίνω στο σουπερμάρκετ;

Κορωνοϊός: «Έρχεται» νέο επίδομα 600 ευρώ – Δείτε ποιους…

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας προανήγγειλε την χορήγηση ενός νέου επιδόματος 600 ευρώ ανά άτομο, μέσω προγράμματος κατάρτισης επιστημόνων.

Ρόδος: Βρέφος 7,5 μηνών θετικό στον κορωνοϊό

Πρόκειται για το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού που διαπιστώνεται στο νησί της Ρόδου.

Κορωνοϊός: Πρόστιμο 5.000 ευρώ σε 23χρονο που «ἐσπασε» την…

23χρονος στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος είχε επιστρέψει από Γερμανία - εντοπίστηκε από αστυνομικούς εκτός σπιτιού

Έρευνα μετά το θάνατο της 41χρονης από κορωνοϊο στην Καστοριά

Το υπουργείο Υγείας ζητάει διερέυνηση του περιστατικού

Νοσοκομείο Παίδων: Θετική και η μητέρα του βρέφους με κορωνοϊό

Δεν έχει κανένα σύμπτωμα- Επανήλθε πλήρως η όσφρηση με τη γεύση της

Υπ. Υγείας: 22 θάνατοι στη χώρα, 78 τα νέα κρούσματα

821 τα επιβεβαιωμένα κρούσματα συνολικά στην Ελλάδα

Δείτε ποιοι είναι οι τελικοί δικαιούχοι των 800 ευρώ - Τι…

Στην εξειδίκευση των μέτρων που προβλέπονται και που έρχονται προχώρησε το οικονομικό επιτελείο -– Δείτε τους τελικούς δικαιούχους των 800 ευρώ

Nέο ωράριο για τα καταστήματα τροφίμων - Την Κυριακή κλειστά

Πως θα λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις που πωλούν τρόφιμα

Κορωνοϊός: 20 θάνατοι στη χώρα - 48 νέα κρούσματα

743 συνολικά τα επιβεβαιωμένα κρούσματα στην Ελλάδα

Κατέβασαν ανάρτηση γιατρού στο Facebook όταν διαφώνησε με…

Ο γιατρός Φαίδων Βοβολής, πετυχημένος επιστήμων στον χώρο της καρδιολογίας με έντονη επαγγελματική δραστηριότητα, αποφάσισε να εκφράσει τις διαφωνίες του σχετικά…

Αρνητικός στον κορωνοϊό ο 26χρονος που έφτυσε αστυνομικούς…

Με απόφαση του αρμόδιου Εισαγγελέα διατάχθηκε ο εγκλεισμός του 26χρονου στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δρομοκαΐτειο»

Κορωνοϊός: Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τα 800 ευρώ - Οδηγός…

Οι εργοδότες μέσω Εργάνης υποβάλλουν τις ειδικές δηλώσεις

19 οι νεκροί από κορωνοϊό στην Ελλάδα - Κατέληξαν δύο ασθενείς…

Δύο νεκροί στο νοσοκομείο «Σωτηρία» - Ένας 64χρονος και μία 86χρονη

Κορωνοϊός - Επίδομα 800 ευρώ: Ξεκινούν αύριο οι αιτήσεις…

Συνολικά 2 δισ. θα διατεθούν για το επίδομα – Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται μέχρι 31 Μαρτίου

Κορωνοϊός: Οι αποφάσεις της ΔΕΗ για τις διευκολύνσεις των…

Σε σειρά μέτρων προχωρά η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού για να βοηθήσει τους πελάτες της

Απαγόρευση κυκλοφορίας, τι ισχύει για τους αγρότες

Αλλάζουν τα δεδομένα από τη Δευτέρα στη χώρα μας, μετά και την επιβολή της καθολικής απαγόρευσης της κυκλοφορίας.

Ξεκινά εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στα δημοτικά