Η σύγκρουση αρμοδιοτήτων «πληγώνει» τον ΒΟΑΚ- Κινδυνεύουν να μείνουν στον αέρα τα έργα επισκευής και συντήρησης
Έτσι σήμερα είναι σε εξέλιξη μία προκαταρκτική εξέταση από τους εισαγγελείς Ηρακλείου και Χανίων, με στόχο να ….αποσαφηνιστεί ποιος είναι αρμόδιος και για ποιες παρεμβάσεις στον πολύπαθο Bόρειο Oδικό Άξονα της Κρήτης, τη στιγμή που το υπουργείο φαίνεται να «ποιεί την νήσσαν», σε απλά ελληνικά να αδιαφορεί.
Η υπόθεση είναι περίπλοκη και περιλαμβάνει ανταλλαγές εγγράφων, υπομνήματα και καταθέσεις, αλλά και «εμπλοκή» αρκετών υπηρεσιών.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι ανάμεσα στη «σύγκρουση» ευθυνών και αρμοδιοτήτων ακροβατεί ο Βόρειος Οδικός Άξονας, ένα δίκτυο μεγαλύτερο των 700 χιλιομέτρων που έχει αφεθεί στην τύχη του από τον διαχρονικά αρμόδιο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Όλα ξεκίνησαν τον περασμένο Νοέμβριο, όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας απαντώντας στην προσφυγή δύο ιδιωτών από τα Χανιά, γνωμοδότησε ότι αρμόδιο για οποιαδήποτε εργασία συντήρησης επί του ΒΟΑΚ είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και κατ’ επέκταση ο εποπτευόμενος από αυτό φορέας στην Κρήτη, δηλαδή ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ).
Μέχρι τότε Περιφέρεια και ΟΑΚ είχαν «χωρίσει» τις αρμοδιότητες, αναλαμβάνοντας η μεν Περιφέρεια όλες τις εργασίες συντήρησης στα «παλαιά» τμήματα, ο μεν ΟΑΚ τα τμήματα όπου είχαν γίνει νέες κατασκευές. Μία προσφυγή δύο ιδιωτών στα Χανιά, που διαφωνούσαν για το ποιος είναι αρμόδιος, προκάλεσε ανατροπή των συμφωνηθέντων.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας πρακτικά αναφέρει ότι βάσει του καταστατικού λειτουργίας του ΟΑΚ, ο οργανισμός είναι εκείνος που είναι αρμόδιος για οτιδήποτε συμβαίνει επί του ΒΟΑΚ σε επίπεδο έργων. Την ίδια ώρα, όμως, η διοίκηση του ΟΑΚ αδυνατεί να παρέμβει, ελλείψει υλικοτεχνικών μέσων και κυρίως πόρων.
Ταυτόχρονα, η Περιφέρεια Κρήτης δεν νομιμοποιείται πλέον, όπως αναφέρουν τα στελέχη της, να κάνει οποιοδήποτε προγραμματισμό και επομένως δημοπρασία για παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Μετά από όλα αυτά, ξεκινά η ανταλλαγή εγγράφων.
Όταν η Περιφέρεια Κρήτης ενημερώθηκε για την απόφαση του ΣτΕ έστειλε έγγραφο στον ΟΑΚ, ενημερώνοντας τη διοίκησή του ότι πλέον εκείνος είναι ο υπεύθυνος φορέας. Ακολούθως, ο ΟΑΚ απάντησε ότι δεν είναι δυνατόν να αναλάβει όλες αυτές τις αρμοδιότητες καθώς δεν του διατίθενται τα μέσα και οι απαιτούμενοι πόροι.
Σε αυτήν την κατάσταση απόλυτου χάους, και ενώ ταυτόχρονα «τρέχουν» μία σειρά από υποθέσεις κυρίως ιδιωτών σε σχέση με την υπευθυνότητα επί του ΒΟΑΚ, η Εισαγγελία κάλεσε την Περιφέρεια και τα αρμόδια στελέχη της να καταθέσουν την άποψή τους. Ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, λοιπόν, κατέθεσε ένα υπόμνημα, στο οποίο αναφέρει ότι πλέον μετά την απόφαση του ΣτΕ αρμόδιος είναι ο ΟΑΚ για όλες τις παρεμβάσεις συντήρησης και επισκευής επί του Βόρειου Οδικού Άξονα.
Βασικό πρόβλημα είναι το γεγονός ότι σε μόνιμη βάση τα στελέχη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Κρήτης, τόσο στο Ηράκλειο όσο και στους υπόλοιπους νομούς, εγκαλούνται και έχουν νομικές εκκρεμότητες για υποθέσεις που καθημερινά προκύπτουν με ιδιώτες, κυρίως μετά από τροχαία.
Μετά από αυτό, η εισαγγελία αυτεπάγγελτα αποφάσισε να ξεκινήσει προκαταρκτική εξέταση και ήδη έχει κληθεί να καταθέσει ο πρόεδρος του ΟΑΚ, Φώτης Καζάσης σχετικά με το θέμα.
Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙΣ ΑΜΕΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
«Οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων βρισκόμαστε μονίμως στο στόχαστρο και ενώπιον των δικαστηρίων, καθώς μας ζητούν ευθύνες για διάφορα προβλήματα του ΒΟΑΚ. Δεν είμαστε μάγοι να γνωρίζουμε αν πέσει κάπου κάποιος βράχος, αν γίνει κάποια κατολίσθηση ή κάποια λακούβα», σχολίασε στην «Κρητική Επιθεώρηση» ο διευθυντής Δημόσιων Έργων της Περιφέρειας Κρήτης, Γιώργος Παπαδάκης, με αφορμή την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
Ο ίδιος τόνισε ότι η Περιφέρεια έκανε ένα ενημερωτικό υπόμνημα στην Εισαγγελία για το θέμα των αρμοδιοτήτων μετά την απόφαση του ΣτΕ. Η εισαγγελία διέταξε αυτεπάγγελτα, όπως τόνισε, προκαταρκτική εξέταση, επομένως δεν έγινε καμία μήνυση από πλευράς Περιφέρειας σε βάρος του ΟΑΚ.
«Εμείς έχουμε εδώ και χρόνια επισημάνει ότι δεν είναι δυνατόν ένα δίκτυο 700 και πλέον χιλιομέτρων να συντηρείται με 3-4 εκατομμύρια το χρόνο. Χρειάζονται τουλάχιστον 30 ή 40 εκατομμύρια, αλλά το υπουργείο ουδέποτε τα έδωσε. Πλέον εμείς δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε εργολαβίες συντήρησης, γιατί δεν μας επιτρέπεται βάσει των αρμοδιοτήτων. Όμως, από τη στιγμή που προφανώς προκύπτουν κάποια έκτακτα προβλήματα στον ΒΟΑΚ, εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε τις άμεσες παρεμβάσεις», συνέχισε ο κ. Παπαδάκης.
Το πρόβλημα πιστοποιεί και η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου και πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, Μαίρη Λιονή. Μετά την απόφαση του ΣτΕ, σημείωσε η ίδια, δεν είναι δυνατόν η Περιφέρεια να κάνει αυτού του είδους τις δημοπρατήσεις, αφού δεν δίνουν την έγκριση οι επίτροποι του ελεγκτικού συνεδρίου. «Η απόφαση του ΣτΕ ανέτρεψε τα μέχρι σήμερα δεδομένα και πλέον έχουμε σοβαρό ζήτημα με το ποιος τελικά θα κάνει τα έργα συντήρησης που απαιτούνται. Η απόφαση αποδίδει τις ευθύνες στον ΟΑΚ και οι επίτροποι λένε πως δεν μπορούν να εγκρίνουν δαπάνες της Περιφέρειας γι’ αυτά τα έργα», ανέφερε η κα Λιονή.
«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΕΙ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ»
Το ζητούμενο είναι πλέον το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να πάρει σαφή θέση και να ξεκαθαρίσει το τοπίο των αρμοδιοτήτων. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, ήδη έχουν γίνει συναντήσεις του Περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρου Αρναουτάκη, του προέδρου του ΟΑΚ, Φώτη Καζάση και νομικών συμβούλων, ενώ όλες οι πλευρές ζητούν συνάντηση με τον υπουργό υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ώστε και να ενημερωθεί και να αναλάβει την ευθύνη.
Ο κ. Καζάσης κατέθεσε χθες στο Πρωτοδικείο Χανίων τις απόψεις του ΟΑΚ και ο ίδιος ανέφερε στην «Κρητική Επιθεώρηση» πως είναι σε συνεννόηση με τον κ. Αρναουτάκη για να προκύψει μία ουσιαστική λύση.
«Το υπουργείο πρέπει να αποσαφηνίσει τις αρμοδιότητες. Ο ΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αρμόδιος για όλο τον ΒΟΑΚ. Πρέπει οι αρμοδιότητες να συνοδευτούν από την υλικοτεχνική υποδομή, τα μέσα και τους πόρους», ανέφερε ο κ. Καζάσης. Ο ίδιος, πάντως, σημείωσε πως η κατάθεση του υπομνήματος, που οδήγησε στην προκαταρκτική εξέταση, «έπιασε» τον ΟΑΚ εξ απροόπτου, εκτιμώντας πως «θα έπρεπε να είχε γίνει μία συνεννόηση».
«Η ουσία είναι ότι κάποιος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη και να κάνει την κατανομή των αρμοδιοτήτων. Είμαι σίγουρος ότι και ο Περιφερειάρχης θέλει να βρεθεί μία ουσιαστική λύση», κατέληξε ο κ. Καζάσης.
Κρητική Επιθεώρηση- Αγγελική Καλλέργη