Νέα ολιγοήμερη παράταση για τη δημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλι - Το 2018 ξεκινούν τα έργα στον ΒΟΑΚ
Στα τέλη Ιουλίου υποβάλλονται οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, με Σύμβαση Παραχώρησης, ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Αλλ. Τσίπρας στην ομιλία στην εκδήλωση με θέμα «Ελλάδα 2021: Δίκαιη Ανάπτυξη - Παραγωγική Ανασυγκρότηση», που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Πέμπτης, στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Μάλιστα,το χαρακτήρισε «έργο στρατηγικής σημασίας αναπτυξιακό έργο υποδομής, που θα αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε πολλούς κλάδους της οικονομίας του νησιού, πέραν του τουριστικού. Το εκτιμώμενο ύψος του έργου είναι κοντά στα 850 εκατομμύρια και αναμένεται εντός πενταετίας να έχει ολοκληρωθεί».
Όσον αφορά στον πολύπαθο ΒΟΑΚ που χρόνια τώρα ζητούν όλοι οι υπεύθυνοι και πολύ περισσότερο οι πολίτες να κατασκευαστεί για να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα, ο κ. Τσίπρας δήλωσε πως «Προχωράμε με τη Στρατηγική Μελέτη του ΒΟΑΚ από πόρους του ΕΣΠΑ που σκοπό έχει να διατυπώσει σε χρηματοδοτικό και τεχνικό επίπεδο ένα σχέδιο για ένα ολοκληρωμένο βιώσιμο έργο που θα ενώνει τα Χανιά με το Λασίθι με έναν σύγχρονο ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Το σχέδιο αυτό θα εντάσσει το έργο στο πακέτο Γιούνκερ προκειμένου να διασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι για την ολοκλήρωση του. Το ύψος αυτού του ζωτικού έργου υποδομής ανέρχεται στο 1,6 δις και με βάση τον υπάρχον σχεδιασμό, θα ξεκινήσει το 2018 για να παραδοθεί στους πολίτες της Κρήτης το 2023».
Υπενθυμίζεται ότι την π. εβδομάδα ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Στ. Αρναουτάκης, είχε στείλει μία επιστολή στον κ. Τσίπρα για τον ΒΟΑΚ επισημαίνοντάς του την επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει πλέον η υλοποίησή του.
Αναλυτικά, η επιστολή του κ. Αρναουτάκη:
«Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), αποτελεί μια μεγάλη αναγκαιότητα και ταυτόχρονα ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα στη χώρα μας και αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο υποδομής στην Κρήτη.
Ως Περιφέρεια Κρήτης, πάντα στο πλαίσιο και στα όρια της θεσμικής μας αρμοδιότητας, έχουμε εξετάσει όλες τις πιθανές περιπτώσεις, προκειμένου το μεγάλο αυτό έργο να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.
Μέσα από εκτενή μελέτη και καταγραφή ανάλογων έργων στον ευρωπαϊκό χώρο, διαπιστώσαμε ότι σημαντικά έργα τα τελευταία χρόνια έχουν χρηματοδοτηθεί μέσω ΣΔΙΤ και πληρωμών διαθεσιμότητας.
Πρόκειται για ένα μοντέλο με το οποίο ο ανάδοχος αναλαμβάνει τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση και τη συντήρηση του έργου για περίοδο 25-30 ετών, με την ιδιωτική χρηματοδότηση να αποπληρώνεται με ρήτρα διαθεσιμότητας από το ελληνικό δημόσιο.
Για τη χρηματοδότηση του αναδόχου δύναται να αξιοποιηθούν κεφάλαια από το Juncker Plan, μέχρι του ποσού που προσδιορίζεται στο 50% του έργου, ενώ τα υπόλοιπα κεφάλαια προέρχονται από τραπεζικό δανεισμό και ίδια συμμετοχή.
Για την Περιφέρεια Κρήτης, το πλαίσιο που περιγράφεται παραπάνω, αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση, καθώς θεωρούμε ότι η κατασκευή του έργου με ρήτρα διαθεσιμότητας δεν συνεπάγεται την επιβολή τελών διοδίων, ένα κρίσιμο ζήτημα, το οποίο οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας και εσείς ως Κυβέρνηση και εμείς ως Περιφερειακή αρχή.
Επιπλέον, με τη ρήτρα διαθεσιμότητας η αποπληρωμή του έργου πραγματοποιείται σε βάθος χρόνου, γεγονός που δεν συνεπάγεται την άμεση εκταμίευση δημόσιων πόρων.
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Παραμένουμε στη διάθεσή σας, για κάθε δυνατή συνεργασία, με στόχο την υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου για την Κρήτη, την Ελλάδα και βέβαια για την τοπική κοινωνία. Πολύ περισσότερο, τη στιγμή που εξαγγελίες και διαφαινόμενες λύσεις ετών δεν έχουν προχωρήσει στην κρίσιμη φάση της υλοποίησης.
Είμαστε βέβαιοι, ότι το επόμενο διάστημα θα κινήσετε προσωπικά όλες τις διαδικασίες σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, προκειμένου να ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για τη χρηματοδότηση του έργου, στη βάση της πρότασης της Περιφέρειας Κρήτης, όπως σας περιγράφετε παραπάνω».