«Μπλάκ άουτ» στην αγορά των αγροτικών προϊόντων από το κλείσιμο των Τραπεζών
Σοβαρά προβλήματα , σύμφωνα με το agronews.gr, παρουσιάζονται και στον αλωνισμό, λόγω έλλειψης ρευστότητας για την αγορά καυσίμων.Σοβαρά προβλήματα παρουσιάζονται και στον αλωνισμό, λόγω έλλειψης ρευστότητας για την αγορά καυσίμων.
Όπως πληροφορείται το agronews.gr, ήδη σε πολλές περιοχές της χώρας έχουν καταγραφεί μεγάλες δυσχέρειες στην ομαλή ολοκλήρωση του αλωνίσματος, τόσο για το σκληρό όσο και για το μαλακό σιτάρι, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς εισόδημα. Κι αυτό γιατί οι ελλείψεις που παρουσιάζονται στα καύσιμα βάζουν «χειρόφρενο» στις αλωνιστικές μηχανές.
«Αν και στη Θεσσαλία έχει τελειώσει το αλώνισμα, έχουμε πληροφορίες πως σε άλλες περιοχές της χώρας, όπου συνεχίζεται, οι μηχανές σταμάτησαν να μπαίνουν στο χωράφι, όχι τόσο λόγω έλλειψης καυσίμων, όσο κυρίως λόγω της έλλειψης ρευστότητας», αναφέρει στο Agronews το στέλεχος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Νίκαιας «Ο Προμηθέας», κ. Παπαδόπουλος.
Ο συνεταιρισμός διαθέτει δικό του πρατήριο καυσίμων και επιβεβαιώνει ότι αυτό το διάστημα οι παραγγελίες από τις πετρελαϊκές εταιρείες γίνονται μόνο με μετρητά. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που μετρητά υπάρχουν -κάτι που πλέον δεν είναι ο κανόνας- εντοπίζονται καθυστερήσεις στον ανεφοδιασμό.
«Παγωμένο» το εμπόριο σιτηρών
Σύμφωνα με τον κύριο Παπαδόπουλο, σοβαρά προβλήματα παρατηρούνται και στο εμπόριο αφού για οποιαδήποτε συναλλαγή δεν χορηγείται καμία πίστωση παρά μόνον αγορές και πωλήσεις με μετρητό ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του Agronews, και οι έμποροι φαίνεται να έχουν παγώσει τις αγορές.
Ελλείψεις στα αγροτικά εφόδια
Την ίδια στιγμή, ελλείψεις έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται στις πρώτες ύλες και τα αγροτικά εφόδια δεδομένου ότι πλέον όλοι οι έμποροι και επιχειρήσεις λιπασμάτων, σπόρων και φυτοπροστατευτικών δέχονται κι εκτελούν παραγγελίες μόνο με μετρητά.
Όμως και ο εφοδιασμός των εν λόγω εταιρειών με προϊόντα γίνεται μετ’ εμποδίων: Πρώτον γιατί η αβεβαιότητα γύρω από τις τράπεζες και από το μέλλον της χώρας έχει οδηγήσει τους οργανισμούς ασφάλισης εξαγωγών ξένων χωρών να θέσουν εκτός κάλυψης τις ελληνικές εταιρείες. Και δεύτερον γιατί και οι ίδιες οι εταιρείες για να εισάγουν πρέπει να διαθέτουν –δυσεύρετο πια- μετρητό.
Στον αέρα οι κονσερβοποιίες
Μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν τη φετινή παραγωγική σεζόν με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τις επόμενες αλλά και για τις εμπορικές σχέσεις που έχουν οικοδομηθεί εδώ και χρόνια με πελάτες και αλυσίδες του εξωτερικού βρίσκονται οι κονσερβοποιίες.
Το πρόβλημα εδώ είναι ότι, μαζί με τις υπόλοιπες τραπεζικές συναλλαγές, έχει «παγώσει» και κάθε είδους χρηματοδότηση των επιχειρήσεων από τα πιστωτικά ιδρύματα. Στην περίπτωση της βιομηχανίας κομπόστας, οι επιχειρήσεις του κλάδου εξαρτώνται από τα δάνεια τα οποία λαμβάνουν κάθε χρόνο τέτοια εποχή προκειμένου να προμηθευτούν όλες τις απαραίτητες πρώτες ύλες: Από συμπύρηνα ροδάκινα και ζάχαρη μέχρι μαζούτ και γλυκόζη.
Όπως λέει στο Agronews ο πρόεδρος της Κοινοπραξίας Ομάδων Παραγωγών νομού Ημαθίας Χρήστος Γιαννακάκης, οι χρηματοδοτήσεις αυτές καλύπτουν, ανά περίπτωση, από το 50% μέχρι το 80% του κόστους παραγωγής μιας κονσερβοποιίας και κυμαίνονται ξεκινούν από 5.000 ευρώ και φτάνουν (ανάλογα με τη βιομηχανία και τον όγκο παραγωγής που διαχειρίζεται) τα 25.000 ευρώ.
«Αυτή τη στιγμή όλα είναι στον αέρα. Βρισκόμαστε σε οριακό σημείο. Ένα δεκαήμερο πριν από την έναρξη της παραγωγικής σεζόν και χωρίς προοπτική χρηματοδότησης, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν μπορώ να δω πώς θα λειτουργήσουν φέτος οι κονσερβοποιίες», υπογραμμίζει. «Ο κίνδυνος να χαθεί η φετινή σεζόν και οι πελάτες να απευθυνθούν σε ανταγωνιστές όπως π.χ. η Ισπανία είναι τεράστιος», σημειώνει.
«Φρένο» στις μεταφορές
Προβλήματα εντοπίζονται τόσο στη διακίνηση των προϊόντων στο εσωτερικό όσο και στις εξαγωγές καθώς οι μεταφορείς ζητούν προπληρωμή των εξόδων τους για καύσιμα καθώς, όπως τονίζουν, και οι ίδιο βρίσκονται αντιμέτωποι με ασφυκτική πίεση από τους βενζινοπώλες.
Παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου, τα δυιλιστήρια φαίνεται ότι ζητούν από τα πρατήρια προπληρωμή για να τα τροφοδοτήσουν, με αποτέλεσμα και τα τελευταία να κόβουν την πίστωση στους οδηγούς.