Το μπέρδεμα με τους κόμβους στο Ηράκλειο (pic)
Γράφει ο Μάνος Καστρινάκης (Εκπαιδευτής οδηγών και κυκλοφοριακής αγωγής)
Στους κυκλικούς κόμβους και γενικά σε όλα τα είδη διασταυρώσεων η προτεραιότητα ρυθμίζεται με σειρά ισχύος: από τον τροχονόμο, τους φωτεινούς σηματοδότες, τα σήματα (πινακίδες κυκλοφορίας) και την εκ δεξιών προτεραιότητα.
Παραδείγματος χάρη όταν σε μία διασταύρωση ρυθμίζει την κυκλοφορία τροχονόμος, δεν λαμβάνουμε υπόψη τα φανάρια ή αντίστοιχα όταν υπάρχουν σήματα δεν ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά.
Στους πιο πρόσφατους κυκλικούς κόμβους που έχουν φτιαχτεί στο Ηράκλειο. Στην παραλιακή (Σοφ. Βενιζέλου) και στην λ. Κνωσού έχουν τοποθετηθεί πινακίδες STOP στις εισόδους των κόμβων. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η όσο το δυνατόν καλύτερη ροή της κυκλοφορίας μέσα στον κόμβο και έτσι αποφεύγεται σε μεγάλο βαθμό το μποτιλιάρισμα. Έτσι όσοι εισέρχονται στον κόμβο δεν έχουν προτεραιότητα και ας έρχονται από δεξιά γιατί η πινακίδα STOP που υπάρχει εκεί τους υποχρεώνει να σταματήσουν και να παραχωρήσουν προτεραιότητα.
Ο συγκεκριμένος τρόπος σήμανσης των κόμβων εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Αγγλία, πριν από αρκετά χρόνια, μετά από σχετικές μελέτες συγκοινωνιολόγων και εφαρμόζεται ακόμη και σήμερα με ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Οι Ηρακλειώτες μπερδευόμαστε γιατί για πολλά χρόνια οι κυκλικοί κόμβοι στην πόλη δεν είχαν σήμανση. Έτσι προτεραιότητα είχαν όσοι έμπαιναν στον κόμβο αφού ερχόταν από δεξιά. Ευτυχώς η νέα γενιά οδηγών έχει συνηθίσει την παρούσα κατάσταση και δεν πέφτει στην παγίδα. Οι παλιότεροι και πιο έμπειροι οδηγοί θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί με τη σήμανση. Όχι μόνο για να μην παραβιάσουμε την προτεραιότητα αλλά και γιατί πολλές φορές γινόμαστε το παράδειγμα για τους νέους οδηγούς.