Iκανοποιούνται οι προϋποθέσεις για Εast Med- O αγωγός και η διασύνδεση μέσω Κρήτης
Σε παρουσίαση της μελέτης της για το όλο έργο κατασκευής του, που καταδεικνύει ότι ο αγωγός, με κόστος γύρω στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, είναι εμπορικά βιώσιμος και τεχνικά εφικτός, προέβη τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες η εταιρεία EDISON προς την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της ΕΕ και τους Γενικούς Διευθυντές των Υπουργείων Ενέργειας των εμπλεκομένων χωρών, Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας.
Συμφωνα με την «Σημερινή» αρμόδιες πηγές δήλωσαν στο ΚΥΠΕ, ότι μετά την παρουσίαση της μελέτης της EDISON, ακολούθησε συζήτηση των αντιπροσωπειών των τεσσάρων χωρών με την Κομισιόν, στόχος της οποίας ήταν να προετοιμάσει τη συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας των τεσσάρων χωρών και του Επίτροπου Ενέργειας της ΕΕ Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε που προγραμματίζεται να γίνει εντός Μαΐου στο Ισραήλ.
Σύμφωνα με την παρουσίαση της εταιρείας EDISON, ο αγωγός EastMed, που θα μεταφέρει το κυπριακό και ισραηλινό φυσικό αέριο, θα έχει αφετηρία τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης και θα οδεύσει υποθαλάσσια στην Κύπρο όπου θα υπάρχει σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου. Στη συνέχεια ο αγωγός θα κατευθυνθεί στην Κρήτη, όπου επίσης θα υπάρχει σταθμός συμπίεσης, και ακολούθως θα οδεύσει προς την Πελοπόννησο και μέσω ξηράς θα καταλήγει στα σύνορα με την Ιταλία για να ενωθεί με τον αγωγό IGI (Italy, Greece Interconnector).
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν - συμφωνα με το sigmalive.gr- ότι με βάση τα στοιχεία της μελέτης της EDISON φαίνεται πως ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις ο αγωγός να είναι εμπορικά βιώσιμος και τεχνικά εφικτός, ωστόσο, η Κύπρος θέλει «να αξιολογήσει και να μελετήσει περαιτέρω» τη μελέτη αυτή για να επιβεβαιώσει τα συμπεράσματά της.
«Οι πρώτες ενδείξεις, ωστόσο, είναι θετικές ως προς τη βιωσιμότητα του έργου», τόνισαν οι αρμόδιες πηγές, σημειώνοντας ότι η υλοποίηση του αγωγού EastMed ενδιαφέρει τόσο τις τέσσερεις χώρες, όσο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Κοιτάζουμε όχι μόνο τις τωρινές ανακαλύψεις υδρογονανθράκων, αλλά και τις μελλοντικές, κάτι που είναι πολύ σημαντικό», όπως υπογράμμισε, «για να επιδείξουν ενδιαφέρον και οι διάφορες εταιρείες που εξερευνούν, διότι θέλουν και αυτές να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που εντοπίσουν νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου θα έχουν τρόπους να εμπορευθούν το αέριο» .
Οι ίδιες πηγές είπαν ακόμη στο ΚΥΠΕ ότι «το έργο εξυπηρετεί και τις τέσσερεις χώρες και πρώτιστα την ΕΕ που στοχεύει στο να διαφοροποιήσει διαδρομές και προμηθευτές». «Συμφέρον από την υλοποίηση του αγωγού έχει τόσο η Ελλάδα γιατί θα καταστεί διαμετακομιστική χώρα, όσο και η Ιταλία, η οποία θα παραλαμβάνει το αέριο. Επίσης, συμφέρον έχουν Κύπρος και Ισραήλ ως χώρες παραγωγούς, στις οποίες ανοίγεται ακόμη ένας εξαγωγικός προορισμός», σημείωσαν.