Αγωνία για το πετρέλαιο θέρμανσης την ώρα που ξεκινά η διάθεση του από 15 Οκτώβρη
Δεν γνωρίζουν όμως τι θα συμβεί τελικά μετά τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών. Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης στα 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο (από 230 ευρώ που ήταν κατά την προηγούμενη χειμερινή περίοδο) ζητησε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων με επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών, ενόψει της έναρξης της περιόδου θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, εφόσον ο φόρος παραμείνει στα περυσινά επίπεδα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα κυμανθεί στα 80-85 λεπτά το λίτρο, σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο οπότε η τιμή διαμορφώθηκε στο 1-1,1 ευρώ καθώς στο μεσοδιάστημα υποχώρησαν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Η περαιτέρω μείωση του φόρου σύμφωνα με το αίτημα της ΠΟΠΕΚ θα οδηγήσει τη λιανική τιμή στα 60 λεπτά το λίτρο. Σημειώνεται ακόμη ότι η συμφωνία με τους εταίρους προβλέπει τον περιορισμό κατά 50 % του κονδυλίου για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης που χορηγείται με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, ανάλογα και με την κλιματική ζώνη κάθε περιοχής.
Στην επιστολή της η ΠΟΠΕΚ υποστηρίζει ότι το απαράδεκτο και αναποτελεσματικό μέτρο της εξίσωσης των φόρων (πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης) "με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου οδήγησε τα νοικοκυριά στις πιο κρύες περιοχές της χώρας, στο να μειώσουν δραματικά την κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης με αποτέλεσμα από τη μια μεριά οι πολίτες να στερούνται, εν μέσω χειμώνα, το κοινωνικό αγαθό της θέρμανσης και από την άλλη το Δημόσιο να μην έχει όφελος από αύξηση των φορολογικών εσόδων".
Η ΠΟΠΕΚ αναφέρει ότι για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών απαιτείται η ύπαρξη αντίστοιχης πολιτικής βούλησης και όχι φορομπηχτικά μέτρα "εξόντωσης" των πολιτών.
Τα τρία σενάρια για το πετρέλαιο θέρμανσης -Τι προβλέπουν, πώς θα διαμορφωθεί η τιμή του
Μόλις 12 ημέρες απομένουν μέχρι να ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης και σύμφωνα με πληροφορίες στα χέρια του Ε. Τσακαλώτου, του Γ. Χουλιαράκη και του Τ. Αλεξιάδη βρίσκεται φάκελος με τρεις εναλλακτικές λύσεις, προκειμένου να καλυφθεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο η μνημονιακή υποχρέωση για «μαχαίρι» 50% στο κονδύλι του επιδόματος θέρμανσης ήτοι για εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει τη διατήρηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή στα 0,23 ευρώ/ λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι η λιανική τιμή του πετρελαίου με τα σημερινά δεδομένα θα διαμορφωθεί στα περίπου 0,86 ευρώ/ λίτρο. Αυτό ακριβώς το στοιχείο- η χαμηλή τελική τιμή- επιτρέπει στο υπουργείο Οικονομικών να περιορίσει κατά το ήμισυ τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης ή το επίδομα αυτό καθ' αυτό, χωρίς να δημιουργηθεί το οξύ πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί όταν εξισώθηκε πλήρως ο φόρος με αυτόν του πετρελαίου κίνησης, όπως τουλάχιστον εκτιμούν τεχνοκράτες του οικονομικού επιτελείου αλλά και των δανειστών.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει τη μείωση του ΕΦΚ στα 0,10 ευρώ/ λίτρο, κάτι που σημαίνει ότι η λιανική τιμή θα διαμορφωθεί στα περίπου 0,70 ευρώ/ λίτρο. Επιπλέον, θα καταργηθεί το επίδομα θέρμανσης. Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει στο ΓΛΚ, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι ουδέτερο, αφού μπορεί η μείωση του ΕΦΚ να προκαλεί απώλειες 200 εκατ. ευρώ, αλλά η κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης εξοικονομεί για τον Προϋπολογισμό ανάλογο κονδύλι (210 εκατ. ευρώ). Οι δανειστές εκτιμούν, πάντως, ότι η μεγάλη διαφορά μεταξύ των ΕΦΚ στο θέρμανσης και στο κίνησης (διατίθεται με φόρο 0,33 ευρώ/ λίτρο) δημιουργούν περιβάλλον λαθρεμπορίας καυσίμων, παρά το ότι έχουν τεθεί σε λειτουργία τα συστήματα εισροών-εκροών και δρομολογούνται κι άλλα μέτρα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των καυσίμων.
Σύμφωνα με το Iefimerida.gr το τρίτο σενάριο προβλέπει την επαναφορά του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011, δηλαδή στα 0,06 ευρώ/ λίτρο. Σε αυτήν την περίπτωση η λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με τα σημερινά δεδομένα θα διαμορφωθεί στα περίπου 0,65 ευρώ/ λίτρο. Αν και η αυστηρή δημοσιονομική προσέγγιση δείχνει ότι ο Προϋπολογισμός θα έχει απώλειες περίπου 100 εκατ. ευρώ από μια τέτοια μείωση, υπηρεσιακοί παράγοντες αλλά και στελέχη της αγοράς καυσίμων επισημαίνουν ότι δεν έχει συνεκτιμηθεί το όφελος από την αύξηση της κατανάλωσης. Υπάρχει, μάλιστα, εκτίμηση για αύξηση των πωλήσεων κατά τουλάχιστον 30%, κάτι που θα "σπρώξει" τα έσοδα από το ΦΠΑ, υπερκαλύπτοντας έτσι τις απώλειες από τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Τα στοιχεία του ΓΛΚ συνηγορούν, άλλωστε, υπέρ αυτής της άποψης, καθώς την περίοδο της εξίσωσης των ΕΦΚ, η "βουτιά" της κατανάλωσης "έφαγε" ΦΠΑ άνω των 400 εκατ. ευρώ.