ΙΤΕ: Έρευνα αποκαλύπτει εγκεφαλικούς μηχανισμούς που πλήττονται από την επιληψία

Κρήτη | 04/02/2020 - 01:52
Αποτελεί έναυσμα για την καλύτερη κατανόηση των δυσλειτουργιών που σχετίζονται με την επιληψία

Σύμφωνα με την ιατρική βιβλιογραφία, το 10% του ανθρώπινου πληθυσμού ενδέχεται να προσβληθεί από επεισόδιο επιληπτικής κρίσης μία φορά σε κάποια φάση της ζωής του. Οι εστιακές επιληψίες οφείλονται σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου, με τον ιππόκαμπο να αποτελεί την πιο κοινή εστία πυροδότησης. Ο ιππόκαμπος είναι μία δομή εξόχως σημαντική σε νοητικές λειτουργίες, όπως η μάθηση, η μνήμη, και ο προσανατολισμός μας στο χώρο.

Η εξασθένηση των νοητικών λειτουργιών καταβάλλει τους ασθενείς για αρκετές εβδομάδες, επηρεάζοντας την καθημερινή επαγγελματική και οικογενειακή τους ζωή. Επομένως, είναι αναγκαία η παροχή φροντίδας και υποστήριξης, τόσο για την αποτροπή των επεισοδίων όσο και για την μετέπειτα αποκατάσταση των νοητικών λειτουργιών σε σύντομο χρονικό διάστημα. Δυστυχώς, η ανάπτυξη συνδυαστικών θεραπειών δεν είναι εύκολη, λόγω της ανεπαρκούς εξιχνίασης των  νευρολογικών συνθηκών που οδηγούν στα νοητικά ελλείμματα.

Το “σπασμένο τηλέφωνο” δεν είναι παιχνίδι, ιδίως όταν βασιζόμαστε σε αυτό.

Σε απλή γλώσσα, τα νευρικά κύτταρα βασίζονται σε χρονικά ακριβή και πολύ τυποποιημένα συστήματα μετάδοσης ηλεκτρικών σημάτων, για να μεταβιβάσουν όσες πληροφορίες κωδικοποιεί ο εγκέφαλος μας. Εάν αυτή η ακρίβεια διαταραχθεί, το δίκτυο μετάδοσης καταρρέει, και είναι επόμενο να προκαλείται σύγχυση. Φανταστείτε μία βιντεοκλήση όλο διακοπές και καθυστέρηση- τι συνεννόηση θα μπορούσε να επιτευχθεί;

Η παρούσα έρευνα αποδεικνύει ότι ένα χαρακτηριστικό της επιληψίας, συγκεκριμένα η έλλειψη συγχρονισμού ανάμεσα σε εγκεφαλικές περιοχές, επηρεάζει αρνητικά την κωδικοποίηση πληροφοριών που αφορούν στον χώρο,δηλαδή την ικανότητα χωρικής πλοήγησης.

Η εργασία αυτή δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό NatureNeuroscience, και ήταν αποτέλεσμα διεθνούς συνεργασίας ανάμεσα στα εργαστήρια των Δρ. PeymanGolshani  στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, του Δρ. Tristan Shuman στο Νοσοκομείο Mount Sinai της Νέας Υόρκης και του εργαστηρίου της  Δρ. Παναγιώτας Ποϊράζη (dendrites.gr) στο Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του ΙΤΕ. Από το ΙΜΒΒ συμμετείχαν η υποψήφια διδάκτορας Ιωάννα Πανδή και ο μεταδιδακτορικός ερευνητής Σπύρος Χαυλής.

Πειράματα οδήγησαν στη διαπίστωση ότι στα επιληπτικά ζώα, τα κύτταρα που κωδικοποιούν τη θέση του ζώου –τα επονομαζόμενα χωρικά κύτταρα – μειώθηκαν σε αριθμό, έγιναν πιο ασταθή και περιείχαν λιγότερη πληροφορία από ό,τι σε υγιή πειραματόζωα. Διαπιστώθηκε επίσης ότι οι ενδονευρώνες (είδος νευρικών κυττάρων) μεταξύ δύο κρίσιμων υπο-περιοχών του ιππόκαμπου (της DG και CA1), ήταν«ασυγχρόνιστοι» στα επιληπτικά αλλά όχι στα υγιή πειραματόζωα. Δεν υπήρχε δηλαδή χρονική ακρίβεια στην επικοινωνία νευρικών κυκλωμάτων στο εσωτερικό του ιππόκαμπου η οποία όμως είναι κρίσιμη για την ομαλή λειτουργία του. Η δυσλειτουργία αυτή που δημιουργείται από την επιληψία επηρεάζει αρνητικά τις ικανότητες χωρικής πλοήγησης.

Η ερευνητική αυτή εργασία βασίστηκε σε πλήθος διαφορετικών πειραμάτων και μεθόδων. Οι ερευνητικές ομάδες των Δρ. Golshani και Shuman, χρησιμοποιώντας ένα καινοτόμο, ασύρματο μίνι-μικροσκόπιο, κατέγραψαν την εγκεφαλική δραστηριότητα, καθώς τα πειραματόζωα έτρεχαν σε στατικούς διάδρομους εμπλουτισμένους με διάφορα οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα. Η εργαστηριακή ομάδα της δρ.Ποϊράζη ανέλαβε την ανάπτυξη των υπολογιστικών μοντέλων, με στόχο τη θεωρητική ανάλυση των αποτελεσμάτων, καθότι οι πειραματικές τεχνικές του πάγκου συναντούν φραγμούς που δοκιμάζουν τα όρια ακόμη και των πιο σύγχρονων τεχνολογιών. Με τη χρήση υπολογιστικών μοντέλων, η ομάδα του ΙΤΕ-ΙΜΒΒ έδειξε ότι ο «αποσυγχρονισμός» των νευρικών κυκλωμάτων ανάμεσα στις υπο-περιοχές του ιππόκαμπου επιφέρει αλλοιώσεις στα χαρακτηριστικά των χωρικών κυττάρων, οι οποίες με τη σειρά τους επηρεάζουν αρνητικά τις ικανότητες χωρικής πλοήγησης.

Η σημαντική αυτή ανακάλυψη αποτελεί το έναυσμα για την καλύτερη κατανόηση των δυσλειτουργιών που σχετίζονται με την επιληψία, και αναμένεται να οδηγήσει σε νέες θεραπευτικές προσεγγίσεις για τη σοβαρή αυτή νευρολογική νόσο.

cretapost.gr

Φοιτητής Πανεπιστημίου Κρήτης: «Δε με έλεγξε κανείς για…

Απροετοίμαστη η Ελλάδα να αντιμετωπίσει την παγκόσμια επιδημία του κορωνοϊού

Μαθητές γυμνασίου τα «έτσουξαν»: Πώς τους «κατάλαβε» ο…

Κατά τη γιορτή της Τσικνοπέμπτης, 18 μαθητές γυμνασίου από την Ιεράπετρα, επτά αγόρια και έντεκα κορίτσια, συμμετείχαν σε πάρτι στον χώρο του σχολείου, κατά τη διάρκεια…

Βρέθηκε νεκρός μέσα στο θερμοκήπιο του

Τον εντόπισαν συγγενικά του πρόσωπα

Κορωνοϊός: Ασκήσεις προσομοίωσης από το ΕΚΑΒ στην Κρήτη

Ετοιμότητα στην Κρήτη για την αντιμετώπιση ύποπτων περιστατικών

Ανώγεια: Μαρτυρία σοκ 80χρονης που βασανίστηκε από ληστές

Ο εφιάλτης που βίωσε στα χέρια των ληστών

Έτσι θα είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης

Σε «Ώρα Αιχμής» το βασικό χαρακτηριστικό του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, όταν αυτός ολοκληρωθεί στη Μεγαλόνησο

Μεσαρά: Γονείς κτύπησαν Διευθυντή σχολείου!

Η υπόθεση έχει πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης

Έγκλημα στην παραλία Αλμυρού: Το θύμα βρέθηκε με κομμένα…

Σοκάρουν οι λεπτομέρειες του εγκλήματος με θύμα έναν 23χρονο στο Λασίθι

Bombo Kids: Συγκινητικές εικόνες από την Κρητική αποστολή στην…

13 εθελοντές του Bombo Kids, μεταξύ αυτών και οι «δικοί μας» Ανδριανή Αγγελιδάκη και Αντώνης Ρενιέρης, στην μακρινή Ουγκάντα

Κορωνοϊός: Έκτακτα μέτρα για σχολεία και μέσα μαζικής μεταφοράς

Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου-Τι ανακοίνωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας

ΙΧ έπεσε σε γκρεμό στις Γούρνες Πεδιάδας

Συναγερμός στις Αρχές

Στο νοσοκομείο ένα άτομο μετά από τροχαίο

Σύγκρουση ΙΧ στον ΒΟΑΚ

Σημαντική συνεργασία για την πρόληψη της πλαστικής ρύπανσης…

Μεταξύ Περιφέρειας, Δήμων και Ξενοδόχων Κρήτης

Κορωνοϊός στην Ιταλία: Ταξίδι – εξπρές για σχολείο της…

Τι αναφέρει ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης στο cretapost

Η Κρήτη παγκόσμιος προορισμός για canyoning

Παγκόσμια συνάντηση RIC 2020 Crete-Τον Απρίλιο στην πόλη της Ιεράπετρας

Ανώγεια: Εφιάλτης για ηλικιωμένη γυναίκα - Την βασάνισαν…

Πρωτοφανές περιστατικό στα Ανώγεια

Ψεκασμοί και με τα πιο επικίνδυνα φυτοφάρμακα: Επιτρέπονται…

Τσουχτερά πρόστιμα στους παραβάτες

Την παρέσυρε και τη σκότωσε το ίδιο της το αυτοκίνητο

Αναπάντητα ερωτήματα στο απίστευτο τροχαίο με θύμα μία 48χρονη

Αυτοκίνητο πήρε φωτιά στην εθνική οδό - Είχαν «Άγιο» οι…

Άμεση κινητοποίηση από πυροσβεστική και αστυνομία

Ψάχνουν 90 μεγαβάτ για να μην έχουμε… μπλακ άουτ το καλοκαίρι

Λύσεις για να καλυφθεί το εκτιμώμενο έλλειμα ισχύος στην Κρήτη αναζητούν κεντρικοί και τοπικοί φορείς

Καθαρά Δευτέρα: Τι καιρό θα κάνει στην Κρήτη; - Βελτιωμένος…

Ο καιρός της Κυριακής των Αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας

Τσιγάρο «τέλος» ακόμη και στο προαύλιο των νοσοκομείων…

Παναγιώτης Μπεχράκης: «Ο νόμος είναι σαφής.

Διόδια στον ΒΟΑΚ: Ξεκάθαρο «όχι» από τον Σταύρο Αρναουτάκη