Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.


Ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο από το Crete Plus



ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ

ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ

Κρήτη | 21/02/2020 - 20:00
ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ
Επιστολή στον υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή

Μία εναλλακτική πρόταση για την ολοκλήρωση και την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης παρουσιάζει το ΤΕΕ/ΤΑΚ.

Με επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή ζητά άμεση προτεραιότητα του θέματος ενώ αναφέρει και πώς μπορούν να βρεθούν τα χρήματα για την κατασκευή του.

Αναλυτικά η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ:

Αξιότιμε κ.  Υπουργέ,

Η Κρήτη παρουσιάζει σοβαρό έλλειμμα υποδομών κυρίως σε συγκοινωνιακά, αλλά και άλλα έργα. Το Αεροδρόμιο στο Καστέλλι επιτέλους ξεκίνησε , θα πρέπει όμως και οι βασικοί οδικοί άξονες (ΒΟΑΚ και πρωτεύοντες επαρχιακοί δρόμοι) να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατόν με εύλογα και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και φυσικά αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις. Το σημαντικότερο όμως έργο, το οποίο έχει απόλυτη και άμεση ανάγκη η Κρήτη είναι ο ΒΟΑΚ.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός των μεγάλων οδικών αξόνων (αυτοκινητόδρομος ΒΟΑΚ) είναι το υπόβαθρο και προαπαιτούμενο για ενιαία χωρική και διαχρονική χωροθέτηση που θα δώσει πειστικές απαντήσεις σε εναλλακτικές τεχνικο-οικονομικές λύσεις, με ιεράρχηση των τεχνικών προτάσεων και εν τέλει την επιλογή του βέλτιστου χρηματοοικονομικού μοντέλου κόστους-ωφέλειας και με βασική επιδίωξη την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του χρήστη.  Η θέση μας εστιάζεται στην ένταξη και κατασκευή όσο περισσότερων μεγάλων (& μικρών)  έργων ως Δημόσια Έργα, αλλά γνωρίζουμε καλά ότι στο σημερινό οικονομικό γίγνεσθαι θα πρέπει να αναζητηθούν και εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης. Το ΕΣΠΑ 2014-2020 μπορεί να είναι ένα καλό χρηματοδοτικό εργαλείο , αλλά δυστυχώς δεν αντιστοιχεί στο οικονομικό άπειρο και το χειρότερο είναι ότι δυστυχώς έχει κατανεμηθεί ήδη σε συγκεκριμένους άξονες προτεραιότητας και εξειδικευμένες δράσεις.

Δυνατότητα χρηματοδότησης μεγάλων έργων όπως του ΒΟΑΚ φαίνεται να προκύπτει από τα SMPs και ANFAs, αλλά και από την ενδεχόμενη διαχείριση – επέκταση άλλων συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υψηλές αποδόσεις. Η πιθανότητα αυτή έχει ήδη αναφερθεί από τον πρωθυπουργό, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή και αποτελεί μια ιστορική ευκαιρία χρηματοδότησης έργων δημοσίου ενδιαφέροντος με μη αναμενόμενους πόρους. Από τα SMPs και ANFAs εκτιμάται επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών που κατέγραψαν η ΕΚΤ και Κεντρικές Τράπεζες κρατών-μελών της ζώνης του ευρώ, διακρατώντας ομόλογα του ελληνικού δημοσίου  που αγοράστηκαν σε πολύ χαμηλές τιμές και εξαιρέθηκαν από το PSI. Αναμένεται ως το 2023 να προέλθει το ποσό των 4,2 δισ. € περίπου από την πηγή αυτή, υπό τον όρο πάντα της τελικής έγκρισης από το Eurogroup του Ιουνίου 2020. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο επίτροπος Οικονομίας της Κομισιόν κ. Τζεντιλόνι προεξόφλησε ότι η έγκριση της Κομισιόν θα δοθεί τον Ιούνιο, με σκοπό το ποσό αυτό να χρησιμοποιηθεί σε επενδύσεις δημόσιες ή ιδιωτικές. Όμως οι «Θεσμοί» θέτουν προϋπόθεση για την έγκριση των επενδύσεων αυτών , η εκταμίευση να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη, δηλαδή οι επενδυτικές δαπάνες να αποπληρώνονται μέσα στο ίδιο έτος που εισρέουν τα SMPs και ANFAs.

Σήμερα στον ΒΟΑΚ της Ανατολικής Κρήτης, από την Νεάπολη έως την Σητεία εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 46 km με προεκτιμ. αμοιβές περί τα 7 εκατ. € και κόστος κατασκευής των αντίστοιχων έργων περί τα 450 εκατ. €. Από αυτά τα 46 km τα 25 Km (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος & Καλό Χωριό – Παχειά Άμμος – Καβούσι) έχουν ήδη Α.Ε.Π.Ο., δηλ. περιβαλλοντικούς όρους και μελετητικά βρίσκονται στο στάδιο του κατασκευαστικού σχεδιασμού, δηλ. στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης, ενώ για τα υπόλοιπα 21 Km (Καβούσι – Αυχήν Αγκαθιάς)  έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της περιβαλλοντικής διαβούλευσης και είναι στο στάδιο έκδοσης της Α.Ε.Π.Ο.

Επίσης, ενημερωτικά σας αναφέρουμε ότι για τον ΝΟΑΚ εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 60 km με προεκτιμώμενες αμοιβές περί τα 6 εκατ. Ευρώ και κόστος κατασκευής των έργων περί τα 230 εκατ. Ευρώ. Από αυτές τα 14 km (Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα) είναι πλήρως ώριμη μελέτη και τα 23,5 km (Αγ.Δέκα- Προτόρια) έχει εκδοθεί ΑΕΠΟ και εκπονείται η οριστική μελέτη.

Παρόλο που δεν είναι στη χωρική αρμοδιότητα του ΤΕΕ/ΤΑΚ και λαμβάνοντας υπόψη την προτιμητέα χάραξη λειτουργικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ, υπάρχουν οδικά τμήματα όπως το τμήμα «Γεροπόταμος – Πάνορμο – Εξάντης», μήκους ~10,8 χλμ το οποίο έχει εκπονηθεί και εγκριθεί με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου είναι σε πλήρη μελετητική ωριμότητα, άρα θα μπορούσε να ενταχθεί άμεσα στο ΕΣΠΑ 2014-20 και να δημοπρατηθεί εντός του 2020. 

Δεδομένου ότι τα παραπάνω έχουν μεσο-μακροπρόθεσμο χρόνο ολοκλήρωσης, θεωρούμε άμεση την ανάγκη υλοποίησης του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ, με βάση τις εγκεκριμένες μελέτες που έχει εκπονήσει ο ΟΑΚ σε μήκος 48 km.

Το νομικό περιβαλλοντικό πλαίσιο που αναπτύσσεται περί τον Ν.4014/2011 , πρέπει να κωδικοποιηθεί – συστηματοποιηθεί σε ένα νόμο κωδικοποίησης με την προσθήκη συγκεκριμένων διατάξεων για αυτοδίκαιες εγκρίσεις σε υπερ-καθυστερημένες γνωμοδοτήσεις φορέων. Στόχος η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σε ένα περιβάλλον μεγάλων χρονοκαθυστερήσεων , που ξεπερνούν πολλαπλάσια τις θεσμοθετημένες προθεσμίες. Επίσης το νέο νομικό πλαίσιο του Ν.4412/16 για τις δημόσιες συμβάσεις μελετών, έργων και προμηθειών θα πρέπει γρήγορα να συμπληρωθεί με τις απαραίτητες κ.υ.α. – διατάγματα , αλλά και να διορθωθεί στα απαραίτητα σημεία – παραπομπές του, προκειμένου να είναι παραγωγικό και αποτελεσματικό  έτσι ώστε να «τρέξουν» γρηγορότερα οι διαδικασίες ανάθεσης των έργων και μελετών. Επίσης ο στρατηγικός σχεδιασμός των δημόσιων υποδομών , πρέπει να εξορθολογιστεί με γνώμονα τον ουσιαστικό ρόλο των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών, την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε  κατασκευή, χρηματοδοτήσεις και σε έργα καινοτομίας, αλλά και τον ρόλο του ΤΕΕ στον πραγματικό ρόλο του τεχνικού συμβούλου της Πολιτείας.

            Συνοψίζοντας και επειδή :

  1. Ο πρωθυπουργός έθεσε τον ΒΟΑΚ ως προσωπική του προτεραιότητα και ανακοίνωσε ότι θα εκτελεστεί στην ολότητά του, δηλαδή από την Κίσσαμο έως την Σητεία , που ανήκει στο Διευρωπαικό Δίκτυο (Απόφαση ΔΜΕΟ 5529/ε/ο/825/ε/2008).
  2. Η Κομισιόν προεξόφλησε την επιστροφή των κερδών των ομολόγων
  3. Τα παραπάνω κέρδη πρέπει να απορροφώνται σε ετήσια βάση
  4. Με τις ώριμες μελέτες που προαναφέρθηκαν, ολοκληρώνεται το τμήμα Νεάπολη – Σητεία, που λόγω μεγέθους (66 km στην νέα του χάραξη), δεν δύναται να θεωρηθεί αποσπασματικό ή μικρό έργο, ενώ ταυτόχρονα συνδέει τρεις θεσμοθετημένες στρατηγικές επενδύσεις
  5. Από την υλοποίηση των παραπάνω τμημάτων δεν παρεμποδίζεται ο συνολικός σχεδιασμός

 το ΤΕΕ – ΤΑΚ ζητά :

o          Άμεση και ικανοποιητική χρηματοδότηση για την προώθηση και πλήρη ολοκλήρωση των υπολειπομένων σταδίων των εκπονούμενων μελετών στην Ανατολική Κρήτη στο  ρεαλιστικό χρονικό πλαίσιο 10 – 15 μηνών, δεδομένου ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.

o          Χρηματοδότηση από τα χρηματοοικονομικά  εργαλεία των  SMPs και ANFAs  , εφόσον εγκριθούν τελικά από το Eurogroup του Ιουνίου, για την κατασκευή όλων των έργων – οδικών τμημάτων για τα οποία θα έχουν σύντομα εκπονηθεί πλήρεις και ώριμες μελέτες. Αν παρ’ ελπίδα και για οποιοδήποτε λόγο δεν επιτευχθεί, να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από άλλους πόρους.

o          Ενίσχυση των δυνητικών τελικών δικαιούχων, δηλαδή των υπηρεσιών αιχμής στην Κρήτη , που πρέπει να έχουν το κύριο βάρος της υλοποίησης, τόσο σε στελεχιακό δυναμικό όσο και σε αρμοδιότητες.

o          Άμεση υλοποίηση του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ

o          Επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων (περιβαλλοντικές, αρχαιολογικές, κ.λπ. εγκρίσεις) των εκπονουμένων μελετών, με κωδικοποίηση και τροποποίηση του Ν.4014/2011 και του Ν.4412/2016, κ.α.

Σχετικά με τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ, για τα οποία βρίσκονται διαγωνισμοί σε εξέλιξη , προτείνουμε τα εξής :

o          Οι προμελέτες που εκπονούνται από τεχνικούς συμβούλους, να ολοκληρωθούν άμεσα εντός του 2020 , να προϋπολογιστεί το κόστος με ακρίβεια και να χωροθετηθεί οριστικά ο άξονας με την έκδοση ΑΕΠΟ.

o          Στη συνέχεια να διαμορφωθεί η οριστική αρχιτεκτονική δομή δημοπράτησης του έργου, με σκοπό την ολοκλήρωση στην ολότητά του.

o          Παράλληλα, σε σχέση με το συνολικό κόστος κατασκευής του ΒΟΑΚ και την απαίτηση ύπαρξης διοδίων, την απάντηση δείχνει η συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων ελληνικών αυτοκινητοδρόμων. Το κόστος είναι πολύ μεγάλο και με τα παρόντα δεδομένα φαντάζει ανέφικτη η κατασκευή του με δημόσιους πόρους. Όμως δεδομένης της μοναδικής ευκαιρίας αξιοποίησης των κερδών των ομολόγων, αλλά και τη δυνατότητα επέκτασης – αναπροσαρμογής υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης άλλου έργου, πιστεύουμε ότι δύναται να χρηματοδοτηθεί το σύνολο του κατασκευαστικού έργου. Προφανώς, ακολουθεί ένα σημαντικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, μέρος του οποίου, λογικό είναι να καλυφθεί από τους χρήστες, μετά την κατασκευή του έργου στην ολότητά του. Εύλογο όμως είναι να υπάρχουν διευκολύνσεις για τοπικές κινήσεις ή μακράς διάρκειας χρήση.

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Επειδή είμαστε βέβαιοι για την ευαισθησία σας επί του θέματος, θα παρακαλούσαμε να λάβετε υπόψη σας τις παραπάνω προτάσεις μας και για την ενημέρωση μας, στο συντομότερο δυνατό χρόνο.

cretapost.gr

Συντάκτης: Newsroom CretePlus.gr


Αν θέλεις το πρόβλημα σου να ακουστεί, αν τα "στραβά και τα ανάποδα" που βλέπεις γύρω σου σε κάνουν να δυσανασχετείς, τότε...

Γίνε εσύ ο ρεπορτερ του CretePlus.gr.

Αν βρίσκεσαι στο δρόμο αποθήκευσε τους αριθμούς μας και στείλε μας τη φωτογραφία, το βίντεο ή το μήνυμα σου και δες το να ανεβαίνει άμεσα με εμάς αιχμή για την επίλυση του.

reporter@creteplus.gr 6932255686.

Δες το άρθρο σου στα "δικά σας ρεπορτάζ"



Ειδήσεις Κρήτη

Ψήφισμα για το θάνατο του Μανώλη Γλέζου

Από το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης

Θλίψη στο Ρέθυμνο για το θάνατο του 48χρονου Βαγγέλη Ψαθάκη

Είχε αφήσει έντονο το στίγμα του στο Ρεθυμνιώτικο ποδόσφαιρο

Κρούσμα κορωνοϊού επιβεβαιώθηκε στα Χανιά

14 συνολικά οι επιβεβαιωμένοι ασθενείς στην Κρήτη

Τι ζητάει ο Δήμαρχος Αμαρίου μετά το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού…

Σε καλή κατάσταση ο 58χρονος ιερέας-13 συνολικά στο νησί

Ένα τραγούδι από την Κρήτη για την ενίσχυση του νοσοκομείου…

Μια υπέροχη πρωτοβουλία ξεκίνησε από την Κρήτη και έβαλε «πλώρη» να βοηθήσει τους στρατιώτες της πρώτης γραμμής στη μάχη που δίνει η χώρα κατά του κορωνοϊού.

Λάβατε e-mail από την Αστυνομία; Είναι απάτη!

Τι αναφέρει το απατηλό μήνυμα;

Μαλεβίζι: Εθελοντές με αγροτικά μηχανήματα στη μάχη των…

Συνδράμουν στις πρωτοβουλίες της Δημοτικής Αρχής

Σε καλή κατάσταση τα δύο νέα κρούσματα στην Κρήτη – Ένας…

Έχει ξεκινήσει η διαδικασία ιχνηλάτησης των επαφών τους

Φαρμακεία Ρεθύμνου: Μέσα από τα κλειστά ρολά στο εξής η…

Δεδομένου των σοβαρών ελλείψεων σε μέσα ατομικής προστασίας

Μεσσαρά: Γέννησε δίδυμα… στο σπίτι!

Τα μωρά ήταν …βιαστικά.

Κορωνοϊός – Κρήτη: 120 παραβάσεις για άσκοπη μετακίνηση

Στη 2η θέση η Κρήτη πανελλάδικά

Καλά στην υγεία του ο 58χρονος ιερέας - αρνητικοί στον ιό…

Σε καλή κατάσταση συνεχίζει να νοσηλεύεται στον ειδικό θάλαμο για τον κορωνοϊό του Νοσοκομείου Ρεθύμνου, ο 58χρονος Ιερέας που μόλις χθες επιβεβαιώθηκε οτι είναι θετικός…

Κορωνοϊός - Κρήτη: Τουρισμός δύο μηνών στο καλό... σενάριο…

Τεράστιο το πλήγμα για τη βαριά βιομηχανία του νησιού από την πανδημία

Κρήτη: Xωρίς τροχαία δυστυχήματα – Τα θετικά της απαγόρευσης

Τι δείχνουν τα στατιστικά του περυσινού Μάρτη με τον φετινό

Κορωνοϊος: Δύσκολες ώρες για την 63χρονη γυναίκα- Διασωληνωμένη…

Πήρε εξιτήριο ο 20χρονος που επέστρεψε από τη Μεγάλη Βρετανία

Απαγόρευση κυκλοφορίας: 113 παραβάσεις στην Κρήτη – Δεύτερη…

Σε 1.143 ανήλθαν σε όλη την Ελλάδα - 9 οι συλλήψεις για λειτουργία καταστημάτων

Μια 23χρονη, το 11ο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού στην…

Η γυναίκα είναι καλά στην υγεία της

Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Λασιθίου: Το πρόγραμμα των…

Λόγω Covid19 πραγματοποιούνται μόνο τα επείγοντα τακτικά ραντεβού

ΕΦΕΕΗ: Δυσκολευόμαστε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας…

Τι αναφέρει η Ένωση Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ν. Ηρακλείου

Παρατείνεται το ταμείο ανεργίας κατά 2 μήνες - Τι θα γίνει…

Ζητείται, παράλληλα, η παράταση της μετενέργειας για τις κλαδικές συμβάσεις

Απίστευτο κι όμως συνέβη: Μητέρα έβαλε το παιδί της στο…

Για να μην πληρώσει το πρόστιμο για τις άσκοπες μετακινήσεις

Γραμμή Βοήθειας για όλους όσοι έχουν ανάγκη

Παρέχει - μεταξύ άλλων - παράδοση φαρμάκων και ειδών πρώτης ανάγκης

H απάντηση του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου στην καταγγελία του…

Τι αναφέρει η ανακοίνωση του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου

Υψηλά ποσοστά βροχής στην Κρήτη

Τι κατέγραψε το Εθνικό Αστεροσκοποείο Αθηνών

Άστεγος καταγγέλλεται ότι βίασε μία… άστεγη

Την υπόθεση ερευνά η αστυνομία

Γιατί οι θρόμβοι στους πνεύμονες του 42χρονου Γερμανού…

Η παρατήρηση στην Κρήτη που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στην αντιμετώπιση του Covid-19 στις ΜΕΘ

Σε σκουπίδια και χωματερές καταλήγουν τα κηπευτικά της…

Ο… κορωνοϊός «φρενάρει» την πώληση των κηπευτικών

Δύο νέα κρούσματα κορωνοϊού στην Κρήτη

Δύο άνδρες 20 και 42 χρονών είναι τα νέα επιβεβαιωμένα κρούσματα στο νησί

Εορτασμός της 25ης Μαρτίου στον καιρό του… κορωνοϊού

Χωρίς παρελάσεις και καταθέσεις στεφάνων – Με σημαίες στα μπαλκόνια ο εορτασμός

Δήλωση Περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη για την Εθνική…

"O φετινός εορτασμός για τη συμπλήρωση των 199 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 βρίσκει την πατρίδα μας αντιμέτωπη με μια ιδιαίτερη και κρίσιμη κατάσταση"

Κορωνοϊός – Απαγόρευση κυκλοφορίας: Το νέο ηχητικό μήνυμα…

Θα μεταδίδεται από τα περιπολικά σε 10 γλώσσες

Οι πρώτες… καμπάνες στην Κρήτη: 44 οι παραβάτες στο νησί

Συνεχίζονται οι έλεγχοι στο νησί

20χρονος το 8ο επιβεβαιωμένο κρούσμα στην Κρήτη

Ένας 20χρονος είναι το 8ο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού στο νησί. Ο νεαρός άνδρας, αλβανικής καταγωγής, επέστρεψε από την Αγγλία, στην οικογένεια του στο Ηράκλειο.

Δείτε τα νέα Δρομολόγια του Αστικού ΚΤΕΛ

Από την Πέμπτη σε εφαρμογή

Με κλεμμένο φορτηγό έκλεψε 80 αρνιά

Η κλοπή έγινε στο Ρέθυμνο και ο δράστης συνελήφθη στο Ηράκλειο

Η Δημοτική Αστυνομία στη «μάχη» κατά του κορωνoϊού

Εντατικοί έλεγχοι, συστάσεις και πρόστιμα

Ανοιχτό κομμωτήριο και καφετέρια παρά την απαγόρευση

Κρήτη: Δύο υπάλληλοι που εργάζονταν παρά τα απαγορευτικά μέτρα που ισχύουν, συνελήφθησαν ενώ αναζητούνται οι επιχειρηματίες.

Έκτακτο Δελτίο Καιρού: Έρχονται χιόνια, καταιγίδες & θυελλώδεις…

Ραγδαία επιδείνωση του καιρού στην Κρήτη - Βροχές και καταιγίδες μέχρι και το Σάββατο

Κορωνοϊος: Στη ΜΕΘ ο Γερμανός Καθηγητής

Ήταν το τρίτο κρούσμα κορωνοϊού στο νησί- Σε καλή κατάσταση η 53χρονη από τη Σητεία

Όλες οι ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων








Social


Όλες οι ειδήσεις σήμερα
Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.