Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.


Ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο από το Crete Plus



ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ

ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ

Κρήτη | 21/02/2020 - 20:00
ΒΟΑΚ: Αυτή είναι η εναλλακτική πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ
Επιστολή στον υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή

Μία εναλλακτική πρόταση για την ολοκλήρωση και την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης παρουσιάζει το ΤΕΕ/ΤΑΚ.

Με επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή ζητά άμεση προτεραιότητα του θέματος ενώ αναφέρει και πώς μπορούν να βρεθούν τα χρήματα για την κατασκευή του.

Αναλυτικά η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ:

Αξιότιμε κ.  Υπουργέ,

Η Κρήτη παρουσιάζει σοβαρό έλλειμμα υποδομών κυρίως σε συγκοινωνιακά, αλλά και άλλα έργα. Το Αεροδρόμιο στο Καστέλλι επιτέλους ξεκίνησε , θα πρέπει όμως και οι βασικοί οδικοί άξονες (ΒΟΑΚ και πρωτεύοντες επαρχιακοί δρόμοι) να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατόν με εύλογα και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και φυσικά αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις. Το σημαντικότερο όμως έργο, το οποίο έχει απόλυτη και άμεση ανάγκη η Κρήτη είναι ο ΒΟΑΚ.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός των μεγάλων οδικών αξόνων (αυτοκινητόδρομος ΒΟΑΚ) είναι το υπόβαθρο και προαπαιτούμενο για ενιαία χωρική και διαχρονική χωροθέτηση που θα δώσει πειστικές απαντήσεις σε εναλλακτικές τεχνικο-οικονομικές λύσεις, με ιεράρχηση των τεχνικών προτάσεων και εν τέλει την επιλογή του βέλτιστου χρηματοοικονομικού μοντέλου κόστους-ωφέλειας και με βασική επιδίωξη την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του χρήστη.  Η θέση μας εστιάζεται στην ένταξη και κατασκευή όσο περισσότερων μεγάλων (& μικρών)  έργων ως Δημόσια Έργα, αλλά γνωρίζουμε καλά ότι στο σημερινό οικονομικό γίγνεσθαι θα πρέπει να αναζητηθούν και εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης. Το ΕΣΠΑ 2014-2020 μπορεί να είναι ένα καλό χρηματοδοτικό εργαλείο , αλλά δυστυχώς δεν αντιστοιχεί στο οικονομικό άπειρο και το χειρότερο είναι ότι δυστυχώς έχει κατανεμηθεί ήδη σε συγκεκριμένους άξονες προτεραιότητας και εξειδικευμένες δράσεις.

Δυνατότητα χρηματοδότησης μεγάλων έργων όπως του ΒΟΑΚ φαίνεται να προκύπτει από τα SMPs και ANFAs, αλλά και από την ενδεχόμενη διαχείριση – επέκταση άλλων συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υψηλές αποδόσεις. Η πιθανότητα αυτή έχει ήδη αναφερθεί από τον πρωθυπουργό, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή και αποτελεί μια ιστορική ευκαιρία χρηματοδότησης έργων δημοσίου ενδιαφέροντος με μη αναμενόμενους πόρους. Από τα SMPs και ANFAs εκτιμάται επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών που κατέγραψαν η ΕΚΤ και Κεντρικές Τράπεζες κρατών-μελών της ζώνης του ευρώ, διακρατώντας ομόλογα του ελληνικού δημοσίου  που αγοράστηκαν σε πολύ χαμηλές τιμές και εξαιρέθηκαν από το PSI. Αναμένεται ως το 2023 να προέλθει το ποσό των 4,2 δισ. € περίπου από την πηγή αυτή, υπό τον όρο πάντα της τελικής έγκρισης από το Eurogroup του Ιουνίου 2020. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο επίτροπος Οικονομίας της Κομισιόν κ. Τζεντιλόνι προεξόφλησε ότι η έγκριση της Κομισιόν θα δοθεί τον Ιούνιο, με σκοπό το ποσό αυτό να χρησιμοποιηθεί σε επενδύσεις δημόσιες ή ιδιωτικές. Όμως οι «Θεσμοί» θέτουν προϋπόθεση για την έγκριση των επενδύσεων αυτών , η εκταμίευση να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη, δηλαδή οι επενδυτικές δαπάνες να αποπληρώνονται μέσα στο ίδιο έτος που εισρέουν τα SMPs και ANFAs.

Σήμερα στον ΒΟΑΚ της Ανατολικής Κρήτης, από την Νεάπολη έως την Σητεία εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 46 km με προεκτιμ. αμοιβές περί τα 7 εκατ. € και κόστος κατασκευής των αντίστοιχων έργων περί τα 450 εκατ. €. Από αυτά τα 46 km τα 25 Km (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος & Καλό Χωριό – Παχειά Άμμος – Καβούσι) έχουν ήδη Α.Ε.Π.Ο., δηλ. περιβαλλοντικούς όρους και μελετητικά βρίσκονται στο στάδιο του κατασκευαστικού σχεδιασμού, δηλ. στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης, ενώ για τα υπόλοιπα 21 Km (Καβούσι – Αυχήν Αγκαθιάς)  έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της περιβαλλοντικής διαβούλευσης και είναι στο στάδιο έκδοσης της Α.Ε.Π.Ο.

Επίσης, ενημερωτικά σας αναφέρουμε ότι για τον ΝΟΑΚ εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 60 km με προεκτιμώμενες αμοιβές περί τα 6 εκατ. Ευρώ και κόστος κατασκευής των έργων περί τα 230 εκατ. Ευρώ. Από αυτές τα 14 km (Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα) είναι πλήρως ώριμη μελέτη και τα 23,5 km (Αγ.Δέκα- Προτόρια) έχει εκδοθεί ΑΕΠΟ και εκπονείται η οριστική μελέτη.

Παρόλο που δεν είναι στη χωρική αρμοδιότητα του ΤΕΕ/ΤΑΚ και λαμβάνοντας υπόψη την προτιμητέα χάραξη λειτουργικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ, υπάρχουν οδικά τμήματα όπως το τμήμα «Γεροπόταμος – Πάνορμο – Εξάντης», μήκους ~10,8 χλμ το οποίο έχει εκπονηθεί και εγκριθεί με προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου είναι σε πλήρη μελετητική ωριμότητα, άρα θα μπορούσε να ενταχθεί άμεσα στο ΕΣΠΑ 2014-20 και να δημοπρατηθεί εντός του 2020. 

Δεδομένου ότι τα παραπάνω έχουν μεσο-μακροπρόθεσμο χρόνο ολοκλήρωσης, θεωρούμε άμεση την ανάγκη υλοποίησης του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ, με βάση τις εγκεκριμένες μελέτες που έχει εκπονήσει ο ΟΑΚ σε μήκος 48 km.

Το νομικό περιβαλλοντικό πλαίσιο που αναπτύσσεται περί τον Ν.4014/2011 , πρέπει να κωδικοποιηθεί – συστηματοποιηθεί σε ένα νόμο κωδικοποίησης με την προσθήκη συγκεκριμένων διατάξεων για αυτοδίκαιες εγκρίσεις σε υπερ-καθυστερημένες γνωμοδοτήσεις φορέων. Στόχος η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων σε ένα περιβάλλον μεγάλων χρονοκαθυστερήσεων , που ξεπερνούν πολλαπλάσια τις θεσμοθετημένες προθεσμίες. Επίσης το νέο νομικό πλαίσιο του Ν.4412/16 για τις δημόσιες συμβάσεις μελετών, έργων και προμηθειών θα πρέπει γρήγορα να συμπληρωθεί με τις απαραίτητες κ.υ.α. – διατάγματα , αλλά και να διορθωθεί στα απαραίτητα σημεία – παραπομπές του, προκειμένου να είναι παραγωγικό και αποτελεσματικό  έτσι ώστε να «τρέξουν» γρηγορότερα οι διαδικασίες ανάθεσης των έργων και μελετών. Επίσης ο στρατηγικός σχεδιασμός των δημόσιων υποδομών , πρέπει να εξορθολογιστεί με γνώμονα τον ουσιαστικό ρόλο των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών, την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε  κατασκευή, χρηματοδοτήσεις και σε έργα καινοτομίας, αλλά και τον ρόλο του ΤΕΕ στον πραγματικό ρόλο του τεχνικού συμβούλου της Πολιτείας.

            Συνοψίζοντας και επειδή :

  1. Ο πρωθυπουργός έθεσε τον ΒΟΑΚ ως προσωπική του προτεραιότητα και ανακοίνωσε ότι θα εκτελεστεί στην ολότητά του, δηλαδή από την Κίσσαμο έως την Σητεία , που ανήκει στο Διευρωπαικό Δίκτυο (Απόφαση ΔΜΕΟ 5529/ε/ο/825/ε/2008).
  2. Η Κομισιόν προεξόφλησε την επιστροφή των κερδών των ομολόγων
  3. Τα παραπάνω κέρδη πρέπει να απορροφώνται σε ετήσια βάση
  4. Με τις ώριμες μελέτες που προαναφέρθηκαν, ολοκληρώνεται το τμήμα Νεάπολη – Σητεία, που λόγω μεγέθους (66 km στην νέα του χάραξη), δεν δύναται να θεωρηθεί αποσπασματικό ή μικρό έργο, ενώ ταυτόχρονα συνδέει τρεις θεσμοθετημένες στρατηγικές επενδύσεις
  5. Από την υλοποίηση των παραπάνω τμημάτων δεν παρεμποδίζεται ο συνολικός σχεδιασμός

 το ΤΕΕ – ΤΑΚ ζητά :

o          Άμεση και ικανοποιητική χρηματοδότηση για την προώθηση και πλήρη ολοκλήρωση των υπολειπομένων σταδίων των εκπονούμενων μελετών στην Ανατολική Κρήτη στο  ρεαλιστικό χρονικό πλαίσιο 10 – 15 μηνών, δεδομένου ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.

o          Χρηματοδότηση από τα χρηματοοικονομικά  εργαλεία των  SMPs και ANFAs  , εφόσον εγκριθούν τελικά από το Eurogroup του Ιουνίου, για την κατασκευή όλων των έργων – οδικών τμημάτων για τα οποία θα έχουν σύντομα εκπονηθεί πλήρεις και ώριμες μελέτες. Αν παρ’ ελπίδα και για οποιοδήποτε λόγο δεν επιτευχθεί, να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από άλλους πόρους.

o          Ενίσχυση των δυνητικών τελικών δικαιούχων, δηλαδή των υπηρεσιών αιχμής στην Κρήτη , που πρέπει να έχουν το κύριο βάρος της υλοποίησης, τόσο σε στελεχιακό δυναμικό όσο και σε αρμοδιότητες.

o          Άμεση υλοποίηση του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ

o          Επιτάχυνση και συντόμευση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων (περιβαλλοντικές, αρχαιολογικές, κ.λπ. εγκρίσεις) των εκπονουμένων μελετών, με κωδικοποίηση και τροποποίηση του Ν.4014/2011 και του Ν.4412/2016, κ.α.

Σχετικά με τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ, για τα οποία βρίσκονται διαγωνισμοί σε εξέλιξη , προτείνουμε τα εξής :

o          Οι προμελέτες που εκπονούνται από τεχνικούς συμβούλους, να ολοκληρωθούν άμεσα εντός του 2020 , να προϋπολογιστεί το κόστος με ακρίβεια και να χωροθετηθεί οριστικά ο άξονας με την έκδοση ΑΕΠΟ.

o          Στη συνέχεια να διαμορφωθεί η οριστική αρχιτεκτονική δομή δημοπράτησης του έργου, με σκοπό την ολοκλήρωση στην ολότητά του.

o          Παράλληλα, σε σχέση με το συνολικό κόστος κατασκευής του ΒΟΑΚ και την απαίτηση ύπαρξης διοδίων, την απάντηση δείχνει η συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων ελληνικών αυτοκινητοδρόμων. Το κόστος είναι πολύ μεγάλο και με τα παρόντα δεδομένα φαντάζει ανέφικτη η κατασκευή του με δημόσιους πόρους. Όμως δεδομένης της μοναδικής ευκαιρίας αξιοποίησης των κερδών των ομολόγων, αλλά και τη δυνατότητα επέκτασης – αναπροσαρμογής υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης άλλου έργου, πιστεύουμε ότι δύναται να χρηματοδοτηθεί το σύνολο του κατασκευαστικού έργου. Προφανώς, ακολουθεί ένα σημαντικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, μέρος του οποίου, λογικό είναι να καλυφθεί από τους χρήστες, μετά την κατασκευή του έργου στην ολότητά του. Εύλογο όμως είναι να υπάρχουν διευκολύνσεις για τοπικές κινήσεις ή μακράς διάρκειας χρήση.

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Επειδή είμαστε βέβαιοι για την ευαισθησία σας επί του θέματος, θα παρακαλούσαμε να λάβετε υπόψη σας τις παραπάνω προτάσεις μας και για την ενημέρωση μας, στο συντομότερο δυνατό χρόνο.

cretapost.gr

Συντάκτης: Newsroom CretePlus.gr


Αν θέλεις το πρόβλημα σου να ακουστεί, αν τα "στραβά και τα ανάποδα" που βλέπεις γύρω σου σε κάνουν να δυσανασχετείς, τότε...

Γίνε εσύ ο ρεπορτερ του CretePlus.gr.

Αν βρίσκεσαι στο δρόμο αποθήκευσε τους αριθμούς μας και στείλε μας τη φωτογραφία, το βίντεο ή το μήνυμα σου και δες το να ανεβαίνει άμεσα με εμάς αιχμή για την επίλυση του.

reporter@creteplus.gr 6932255686.

Δες το άρθρο σου στα "δικά σας ρεπορτάζ"



Ειδήσεις Κρήτη

72 χρόνος έπαθε ανακοπή έξω από τράπεζα

Το περιστατικό έγινε στη Νεάπολη

Οι Μινωικές Γραμμές στηρίζουν τους υποψήφιους των Πανελληνίων…

50% έκπτωση στις μετακινήσεις τους για τα εξεταστικά κέντρα

«Ορφανή» φυτεία βρήκαν οι αρχές στον Μυλοπόταμο

Σε εξέλιξη οι έρευνα για τον εντοπισμό των καλλιεργητών

Καζίνο στην Κρήτη: Επισπεύδει το διαγωνισμό το ΤΑΙΠΕΔ

Το… «μικρό Ελληνικό» της Κρήτης είναι προ των πυλών

Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης ….συστήνεται ξανά!

Ανοίγει τις πύλες του το Σάββατο, 20 Ιουνίου

Mικρή Μαντλίν: Φως στο μυστήριο - Μάρτυρας «κλειδί» στην…

Ένας 50χρονος Γερμανός, που είχε κρατηθεί σε φυλακή των Χανίων, φαίνεται να γνωρίζει σημαντικές πτυχές της υπόθεσης εξαφάνισης της 3χρονης Βρετανίδας

Ανεβαίνει κι άλλο η θερμοκρασία

Αναλυτικά η πρόγνωση του καιρού

Σε σοβαρή κατάσταση ο 60χρονος του χθεσινού τροχαίου στα…

Το αυτοκίνητο του "καρφώθηκε" σε χωράφι με ελιές

Εξαφάνιση Ευαγγελίας Λυτινάκη: «Έχει δολοφονηθεί» λένε…

Νέα στοιχεία για την μυστηρίωδη εξαφάνιση της Χανιώτισσας

Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι συμμετέχουν στο επιμορφωτικό πρόγραμμα…

Τι αναφέρει το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων νομού Ηρακλείου

Νέο τροχαίο ατύχημα με δύο τραυματίες

Προκλήθηκε κυκλοφοριακό κομφούζιο

Άνοιξε ο δρόμος για τη… νέα Creta Farms

Χωρίς απρόοπτα ολοκληρώθηκε η συζήτηση για το σχέδιο εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο Ρεθύμνου

Κρήτη: Επιχειρήσεις έχουν βάλει ήδη λουκέτο – «Δώστε λεφτά…

Ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΝΗ επισημαίνει ότι με τα δάνεια που δόθηκαν δε στηρίχτηκαν παρά ελάχιστες επιχειρήσεις που είχαν ανάγκη να στηριχτούν.

Συνεχίζει να νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση ο εργάτης…

Σταθερά κρίσιμη χαρακτηρίζεται η κατάσταση της υγείας του

Μέτρα πρόληψης για τον καύσωνα εν όψει καλοκαιριού

Από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Π. Ε. Χανίων

Το καλοκαίρι ξεκινάει με νεφώσεις και βροχές

Αναλυτικά η πρόγνωση του καιρού

Δύο σεισμοί με διαφορά λίγων ωρών - Τα Ρίχτερ ταρακούνησαν…

Δύο σεισμικές δονήσεις κοντά στην Κάσο ήταν αισθητές στην Μεγαλόνησο - Ο πρώτος ήταν εντάσεως 4,2 κλίμακας Ρίστερ και ο δεύτερος 4,4

Καιρός: «Βουτιά» υδραργύρου έως και 11 βαθμούς σε σχέση…

Εντυπωσιακές μεταβολές του καιρού τον Μάιο

Δίκυκλο συγκρούστηκε με ΙΧ στην παραλιακή

Ο οδηγός είχε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα αλκοόλ

Νίκος Σειραγάκης: Σήμερα θα αποφασιστεί αν θα επιστρέψει…

Αναβολή για την Πέμπτη έλαβε η απόφαση του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Γρεβενών πήρε αναβολή για σήμερα Πέμπτη

Κορωνοϊός: Αρνητικό και το τρίτο τεστ για τον 87χρονο

Σήμερα το δεύτερο τεστ για τον 76χρονο

Είχαν πάει για παράνομο κυνήγι στην Κίσσαμο

Η υπόθεση έχει πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης

Στο νοσοκομείο ένας ποδηλάτης μετά από σύγκρουση

Σε διασταύρωση καρμανιόλα των Χανίων

Αρνητικό στον κορωνοϊό το δεύτερο τεστ του 88χρονου στα…

Το πρώτο τεστ του ηλικιωμένου είχε βρεθεί θετικό στον κορωνοϊό την Κυριακή 24 Μαΐου

IX «τούμπαρε» μέσα στο Ηράκλειο μετά από «τρελή» πορεία

Προβληματισμός για τα τροχαί μέσα στις πόλεις

Tον εντόπισε νεκρό η σύζυγος του

Φως στα αίτια του θανάτου του θα ρίξει η νεκροψία - νεκροτομή

Εθελοντική Αιμοδοσία Ηρακλείου στις 30 Μαΐου

Στο Κέντρο του Ηρακλείου από 09:30 – 13:30

Μετά την καραντίνα έκαψαν... Ιούδα!

Ετεροχρονισμένα το έθιμο, λόγω covid-19, στο Ψυχρό του Οροπεδίου

Κορωνοϊός: 18ο κρούσμα στην Κρήτη

Σε άμεση κινητοποίηση το νοσοκομείο Χανίων

Εργασίες ανακατασκευής ασφαλτοτάπητα επί του ΒΟΑΚ

Και στον Ανισόπεδο Κόμβο Αλικαρνασσού

Αλλάζει ο καιρός: Ραγδαία επιδείνωση - Έρχονται έντονες…

Αναλυτικά η πρόγνωση για σήμερα

Επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού στα Χανιά

Συναγερμός και στο ΠαΓΝΗ καθώς μία βδομάδα πριν είχε νοσηλευτεί

«Περιμένουμε να αποδοθεί δικαιοσύνη για τον θάνατο του…

Σπαρακτικά τα λόγια των τραγικών γονιών του 44χρονου λογιστή από τη Σητεία

Στα Χανιά ο Κυριάκος Μητσοτάκης για το μνημόσυνο του πατέρα…

Το μνημόσυνο τελέστηκε στο κοιμητήριο της Αγίας Τριάδος στον Αργουλιδέ Ακρωτηρίου, σε στενό οικογενειακό κύκλο

Όλες οι ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων








Social


Όλες οι ειδήσεις σήμερα
Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.