«Χωρίς θεραπεία οι καρκινοπαθείς λόγω βλάβης του γραμμικού επιταχυντή και πολύμηνη αναμονή στο ΠΑΓΝΗ»
«Η υγεία αποτελεί δημόσιο αγαθό και αποτελεί χρέος της πολιτείας, στο πλαίσιο του κοινωνικού κράτους δικαίου, η προσφορά υπηρεσιών υγείας στους πολίτες. Δυστυχώς, ο χώρος της υγείας εξακολουθεί να μαστίζεται από τις δραματικές ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, καθώς και από ελλείψεις σε ιατροφαρμακευτικό υλικό. Οι τραγικές ελλείψεις στο χώρο της υγείας είναι πλέον αισθητές στους ασθενείς και τους συγγενείς τους, ιδίως σε ευάλωτες ομάδες ασθενών, όπως οι καρκινοπαθείς.
Στις δύσκολες στιγμές και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καρκινοπαθείς, έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα από το γεγονός ότι τέθηκε, από την περασμένη εβδομάδα, εκτός λειτουργίας ο μοναδικός γραμμικός επιταχυντής, που υπήρχε σε λειτουργία, του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ηρακλείου (ΠΑΓΝΗ). Αποτέλεσμα αυτού είναι να αναβάλλονται εκατοντάδες ακτινοθεραπείες (γίνονται περίπου 70 την ημέρα), να μένουν χωρίς θεραπεία ογκολογικοί ασθενείς, να αυξάνεται η αγωνία ασθενών και των συγγενών τους και να αυξάνεται το άγχος και η ταλαιπωρία στην προσπάθεια μετάβασης τους για θεραπεία σε νοσοκομεία της Αθήνας.
Ένα χρόνο πριν, είχαμε υποβάλλει ερώτηση (αρ. πρωτ. 2270/12-01-2016), στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, επισημαίνοντας ότι η λειτουργία ενός μόνο γραμμικού επιταχυντή στο ΠΑΓΝΗ, λόγω βλάβης του δεύτερου που υπήρχε τότε, δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες των ασθενών της Κρήτης, καθώς και των γύρω νησιών, με αποτέλεσμα πολλοί ασθενείς να αναγκάζονται να μεταβούν στην Αθήνα για να κάνουν τις ακτινογραφίες τους. Στην ίδια ερώτηση, επεσήμανα την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών για την άμεση αποδοχή της αναμενόμενης δωρεάς γραμμικού επιταχυντή από το Ίδρυμα Νιάρχου, η οποία θα διευκόλυνε την ομαλή λειτουργία του νοσοκομείου και θα έδινε λύση σε εκατοντάδες καρκινοπαθείς.
Μάλιστα, με την υπ΄ αριθ. πρωτ. 2335/15-02-2016 απάντησή του, ο Υπουργός Υγείας κ. Ξανθός επεσήμανε ότι «ο γραμμικός επιταχυντής Philips SL-75-5 βρίσκεται σε λειτουργία εξυπηρετώντας καθημερινά έως 20 ασθενείς από τους 60 έως 70 ασθενείς που εξυπηρετούσε πριν από τη μεγάλη βλάβη του Ιουλίου του 2015, λόγω της παλαιότητας του γραμμικού επιταχυντή. Με απόφαση της κατασκευάστριας εταιρείας Electa, ο Γραμμικός Επιταχυντής είναι end of life χωρίς ανταλλακτικά σε περίπτωση βλάβης από 1/1/2016. Τέλος έχουν γίνει προσπάθειες για την αποδοχή της δωρεάς από το ΄Ιδρυμα Σταύρου Νιάρχου ενός νέου γραμμικού επιταχυντή».
Με τον πλέον επίσημο τρόπο ο αρμόδιος Υπουργός απαντούσε πως γνώριζε ότι ο ένας γραμμικός επιταχυντής υπολειτουργεί και ότι ο δεύτερος θα τεθεί εκτός λειτουργίας. Παράλληλα, κατά την προσφιλή τακτική των ανεκπλήρωτων υποσχέσεων διαβεβαίωνε πως έχουν γίνει προσπάθειες για την αποδοχή της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου.
Δυστυχώς, ένα χρόνο μετά, όχι μόνο δεν δόθηκε λύση για την λειτουργία του δεύτερου επιταχυντή, αλλά τέθηκε εκτός λειτουργίας και ο μοναδικός γραμμικός επιταχυντής. Έτσι αντιλαμβάνεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας τη βελτίωση της δημόσιας υγείας;
Η κυβέρνηση επιβάλλεται να σταματήσει τις φρούδες υποσχέσεις και τα μεγάλα λόγια και να αρχίσει επιτέλους να αντιμετωπίζει τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί από την απραξία της. Ειδικά, στον τομέα της υγείας η Κυβέρνηση οφείλει να δείξει την απαιτούμενη ευαισθησία και να δώσει αποτελεσματικές λύσεις για την αποφυγή της ταλαιπωρίας των καρκινοπαθών και την άμεση παροχή υπηρεσιών διάγνωσης και θεραπείας», καταλήγει η σχετική ερώτηση.
Εξάμηνη αναμονή
Στην Ερώτηση για την πολύμηνη αναμονή ο κ. Αυγενάκης αναφέρει: «Σύμφωνα με πληροφορίες, ο χρόνος αναμονής για προγραμματισμό ραντεβού στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου, ανέρχεται σε έξι έως επτά μήνες, με αποτέλεσμα τη μεγάλη ταλαιπωρία των πολιτών. Ιδιαιτέρως επιβαρυμένα είναι τα ειδικά τμήματα όπως αυτά του αγγειοχειρουργικού, του γαστρεντερολογικού, του παιδοκαρδιολογικού και του παιδοπνευμονολογικού, τα οποία είναι έντονα υποστελεχωμένα και δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν παρά ελάχιστους ασθενείς.
Η διοίκηση του νοσοκομείου από τη μεριά της, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν προβλήματα αλλά διαβεβαιώνει ότι γίνονται προσπάθειες για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στον πολίτη με προσλήψεις, εξορθολογισμό των δαπανών και αγορά υλικού.
Δυστυχώς όμως δεν πρόκειται για την εξαίρεση, ούτε η εικόνα αυτή είναι αληθής.. Η κρίση έχει προκαλέσει ασφυξία στα δημόσια νοσοκομεία, με τους ασθενείς να είναι εγκλωβισμένοι σε πολύμηνες αναμονές. Οι δομές των νοσοκομείων δεν είναι σε θέση να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση, καθώς δοκιμάζονται από σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και πόρους.
Στην πραγματικότητα, προκαλείται μπλακάουτ στα τακτικά ιατρεία των νοσοκομείων, από τον όλο αυξανόμενο αριθμό των ανασφάλιστων πολιτών που έχουν πρόσβαση στην περίθαλψη από τα δημόσια νοσοκομεία», καταλήγει στην Ερώτηση στην οποία ζητούν να μαθουν για τις παρεμβάσεις που προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει.