Το εστιατόριο «Αυλή» απογειώνει τη γαστρονομία σε ένα ταξίδι γεύσεων και αισθήσεων
Ο λόγος για το γνωστό εστιατόριο «Αυλή» στο Ρέθυμνο, με τριάντα χρόνια λαμπρής γαστρονομικής παρουσίας, που βρίσκεται και επίσημα στα 38 κορυφαία εστιατόρια της Ελλάδας, καθώς έλαβε το Βραβείο Ελληνικής Κουζίνας στο πλαίσιο των βραβεύσεων των Χρυσών Σκούφων για το 2017. Πρόκειται για την κορυφαία διοργάνωση στον κλάδο της γαστρονομίας, που βραβεύει τα εστιατόρια που ξεχωρίζουν για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, τις γεύσεις αλλά και την ευρύτερη ταυτότητα και φιλοσοφία τους στον χώρο.
Το εστιατόριο «Αυλή», επί σειρά ετών έχει αποδείξει πως αφήνει έντονα το αποτύπωμά του στον χώρο της γαστρονομίας με την πρωτοτυπία, τις ιδιαίτερες γεύσεις, την αγάπη και την αισθητική που διακρίνει τους ανθρώπους της, αλλά και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Η βράβευση ήρθε να δικαιώσει την αξιέπαινη προσπάθεια, αφού μέσα από τις υψηλές και ιδιαίτερα αυστηρές προδιαγραφές που θέτει ο εν λόγω διαγωνισμός, η «Αυλή» ξεχώρισε τόσο στην Κρήτη όσο και στην Ελλάδα λαμβάνοντας βαθμολογία 14/20.
ΜΕ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑ
Ψυχή της διάκρισης είναι η επιχειρηματίας στον χώρο της εστίασης, διευθύνουσα σύμβουλος και δημιουργός της «Αυλής» Κατερίνα Ξεκάλου, γνωστή για την προσπάθεια που καταβάλλει με στόχο να αναδείξει την γνήσια ελληνική και κρητική κουζίνα, μέσα από έναν μοναδικό συνδυασμό γεύσεων, αισθητικής αλλά και αγάπης για τον τόπο, τους ανθρώπους και όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το «μωσαϊκό» της κρητικής φιλοξενίας. Μέσα από ένα πλέγμα χώρων εστίασης αλλά και του ξενοδοχείου που έχει δημιουργήσει, καταφέρνει να μετατρέψει ακόμη και τα μειονεκτήματα του προορισμού σε πλεονεκτήματα, όπως αναφέρει η ίδια, και να ταξιδεύει πάντοτε με την ευγένεια και την υψηλή αισθητική της τους επισκέπτες της σε ένα μοναδικό ταξίδι στον Κρητικό πλούτο, όχι μόνο σαν επαγγελματίας αλλά και σαν άνθρωπος.
Η κ. Ξεκάλου σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ραδιόφωνο του Τeam FM και τον Γιάννη Καλαΐτζάκη, μίλησε για τη διάκριση, τις γεύσεις, την αισθητική αλλά και όλα τα στοιχεία που κάνουν τον τόπο μας μαγικό και μοναδικό.
ΤΟ «ΤΑΞΙΔΙ» ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ
Όπως τόνισε η ίδια, ο θεσμός δεν παρέχει τη δυνατότητα υποβολής υποψηφιότητας, αφού η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού των Χρυσών Σκούφων είναι εκείνη που επιλέγει, επισκέπτεται το εστιατόριο και εν τέλει αποφασίζει μέσα από συγκεκριμένα κριτήρια αν θα απονείμει το βραβείο. Το εστιατόριο «Αυλή» από το 2003 είναι υποψήφιο στην εν λόγω διαδικασία, αφού είναι σταθερά ανάμεσα στα 150 έως 200 εστιατόρια που επιλέγονται. Ωστόσο, η φετινή χρονιά ήταν ξεχωριστή, αφού η προσπάθεια ανταμείφθηκε και το εστιατόριο βρέθηκε στα 38 καλύτερα της Ελλάδας. Οι αρμόδιοι από την επιτροπή του διαγωνισμού χρειάστηκε πάντως να δοκιμάσουν πάνω από έξι χιλιάδες πιάτα, και να διανύσουν πάνω από 250 χιλιόμετρα σε όλη την Ελλάδα προκειμένου να καταλήξουν στα καλύτερα, γεγονός που αποδεικνύει πως η διάκριση είναι αναμφίβολα ένα δύσκολο ταξίδι.
Σε ό,τι αφορά το τι σημαίνει αυτή η διάκριση για ένα εστιατόριο, η κα Ξεκάλου υπογραμμίζει μεταξύ άλλων: «Για το δικό μας χώρο είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη διάκριση». Η κα Ξεκάλου επέμεινε στην ντόπια γευστική «πινελιά» και δικαιώθηκε, αφού εκτός από την διάκριση, έβαλε και η ίδια ένα λιθαράκι σε αυτό που τα τελευταία χρόνια ονομάζουμε «στροφή στο ντόπιο και το αυθεντικό», μέσα από την προσπάθειά της να προωθήσει την παράδοση, τις τοπικές γεύσεις και τον πλούτο της Κρητικής γής.
«Η ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΑΡΚΕΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΕΛΑΓΟΔΡΟΜΟΥΣΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
Η κα Ξεκάλου μιλάει για τη γαστρονομία με πάθος, επισημαίνει πως ο κλάδος στην Ελλάδα δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες χώρες του κόσμου, ωστόσο δεν παραλείπει να κάνει εύστοχες επισημάνσεις. Η ίδια αναφέρθηκε στις διακυμάνσεις που έχει περάσει η γαστρονομία στην Ελλάδα, την απομάκρυνση από την αυθεντική ντόπια γεύση αλλά και την επιστροφή τα τελευταία χρόνια… «Αντικειμενικά μιλώντας, τα προϊόντα, η πρώτη ύλη, οι πλουτοπαραγωγικές μας πηγές είναι από τις καλύτερες πανευρωπαϊκά σίγουρα και ίσως σε παγκόσμια κατάταξη. Πολλές φορές όσο καλά κι αν τρώγαμε στα σπίτια, στα χωριά και στα καφενεία μας, τόσο μπορεί να υπήρχε και μια μπερδεμένη κατάσταση στον χώρο της γαστρονομίας. Τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει μια μεγάλη στροφή, έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο σημαντική είναι η ανάδειξη του συγκριτικού μας πλεονεκτήματος. Υπήρξαν αρκετά χρόνια στην Ελλάδα που η γαστρονομία πελαγοδρομούσε».
«Ήταν ένα όνειρο. Δεν υπήρχε όραμα γιατί το όραμα θέλει δομή και μια οργάνωση. Ήταν ένα ανοργάνωτο όνειρο», αναφέρει η ίδια μιλώντας για την πορεία του εστιατορίου, από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί για πρώτη φορά με μια ιδιαίτερη για την εποχή φιλοσοφία μέσα στην καρδιά της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο που ένα εστιατόριο καταφέρνει να φτάσει σε μια τέτοια διάκριση αλλά και τα στοιχεία που απαιτούνται για να ξεχωρίσει, η κα Ξεκάλου εξήγησε: «Είναι όλη η φιλοσοφία, όλη η προσέγγιση του θέματος, το σύνολο. Τα μέλη της επιτροπής προσέχουν το σέρβις, τους ανθρώπους, πως περπατούν, πως συμπεριφέρονται, τον χρόνο που μεσολαβεί από το ένα πιάτο στο επόμενο . Είναι σημαντικό και σημαίνει δουλειά, κόπο, αφοσίωση και πάρα πολλά έξοδα».
Στο εύλογο ερώτημα πάντως, αν εκτός από την ηθική ικανοποίηση όταν κάποιος ανταμείβεται για τις προσπάθειες που καταβάλλει επί σειρά ετών, η κ. Ξεκάλου υπήρξε σαφής στην απάντησή της: «Όχι. Αν δεν υπήρχαν τα υπόλοιπα κομμάτια της Αυλής να συμπληρώνουν αυτό το πάθος… όχι δεν πληρώνεται, το πληρώνεις. Δεν είναι κερδοφόρο. Δίνει όμως πολύ μεγάλες χαρές και πολλά σημεία ανάτασης».
ΜΕ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΜΠΗΚΕ ΤΟ 2017 ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΑΥΛΗ
Το μικρό ξενοδοχείο που βρίσκεται στο κέντρο της παλιάς πόλης, διακριτικό και φινετσάτο, έλαβε επίσης μια σημαντική διάκριση, γεγονός που έχει επισφραγίσει, όπως τονίζει η κα Ξεκάλου την προσπάθεια και στο σκέλος της φιλοξενίας των επισκεπτών. Το εν λόγω ξενοδοχείο έλαβε βαθμολογία 9,6, δηλαδή άριστα στο Booking.com ενώ μέσα από την αναγνώριση και την αγάπη των επισκεπτών του το ξενοδοχείο εκτοξεύτηκε στα καλύτερα μικρά ξενοδοχεία της Ελλάδας και ανάμεσα στα 25 πιο ρομαντικά. «Για μένα και αυτό ήταν πολύ σημαντικό, διότι ξέρετε όταν κάποιος έχει να ανταγωνιστεί το φυσικό κάλλος της Σαντορίνης ή την απίστευτη πολυτέλεια της Μυκόνου και καταφέρνει να κάνει ένα κατάλυμα 12 δωματίων να είναι μέσα στα 25 πιο ρομαντικά, σημαίνει ότι τα μειονεκτήματά σου τα έχεις κάνει πλεονεκτήματα» ανέφερε η κ. Ξεκάλου.
ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ…
Ποια είναι εκείνα τα πλεονεκτήματα μέσα σε δύσκολες και αντίξοες πολλές φορές συνθήκες; Η κα Ξεκάλου εξηγεί πως είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, ο άνθρωπος. Είναι εκείνος που θα υποδεχτεί και θα καλωσορίσει τον επισκέπτη και θα τον «κάνει συμμέτοχο της καθημερινότητα. Χρειάζεται να του δώσεις αισθητική. Αν δώσεις αισθητική και βάλεις την ψυχή σου σε αυτό που κάνεις, παρά τα προβλήματα, μπορείς να εντυπωσιάσεις τον επισκέπτη». Η εν λόγω φιλοσοφία, όπως τόνισε η ίδια αποτελεί την δύναμη μέσα από την οποία απορρέει η ελληνική φιλοξενία η οποία όπως τόνισε: «Είναι εκτός εμπορικής λογικής. Αν αυτό χαθεί για τον οποιοδήποτε λόγο, είτε γιατί κουραστούμε, είτε γιατί δεν το καλλιεργούμε, γιατί τα προβλήματα της ζωής μας πάρουν από κάτω, γιατί δεν το καλλιεργούμε στα παιδιά μας, χάθηκε ο τόπος. Στα θετικά της χώρας είναι η δύναμη της ψυχής των ανθρώπων».
Η ίδια αναδεικνύει σε κάθε της βήμα τα ιδιαίτερα στοιχεία κάθε πλευράς του Ρεθύμνου γι’ αυτό άλλωστε δεν παραλείπει ποτέ να προσφέρει στους επισκέπτες της τουλάχιστον τρία τοπικά προϊόντα ως δώρο. Αυτά δεν είναι άλλα από την τσικουδιά, το γνήσιο Κρητικό μέλι και τυρί. Γεύσεις γνήσιες και παραδοσιακές που θα συντροφεύουν τους επισκέπτες μαζί με τις μοναδικές εμπειρίες που παίρνουν μαζί στις αποσκευές τους.
Η κ. Ξεκάλου, λάτρης του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης, καλεί τους επισκέπτες της να ζήσουν την εμπειρία του, αφού όπως τονίζει είναι «η συνοπτική ιστορία του τόπου μου», αναφερόμενη στην καρδιά της πόλης, ενώ στην «Αυλή» τους υποδέχεται με ένα πλατύ χαμόγελο, ετοιμάζοντας ένα αυθεντικό πιάτο, το περίφημο κατσίκι, φτιαγμένο με αγνές πρώτες ύλες και αγάπη. Πως θα μπορούσε να μην ενθουσιάσει ακόμη και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη;
Περίτρανη απόδειξη πως μέσα σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον οι τοπικές επιχειρήσεις μπορούν να τα καταφέρνουν περίφημα, να ξεχωρίσουν και να προσφέρουν, μέσα από το μεράκι των ανθρώπων που τις αντιπροσωπεύουν, η «Αυλή» πολλά υποσχόμενη για το μέλλον, δίνει ώθηση και δύναμη για την επόμενη ημέρα της εστίασης και του τουρισμού.
goodnet.gr