To CretePlus.gr στο «Σπίτι του Αλή Πασά»- Το χρυσό καριοφίλι και η προσπάθεια του Φώτη Ραπακούση (pics)
Μέσα από την προσπάθεια και τον αγώνα δεκαετιών του συλλέκτη Φώτη Ραπακούση και ιδιοκτήτη του μουσείου, πλέον κάθε επισκέπτης μπορεί να δει μοναδικά αντικείμενα τα οποία ανήκαν στον Αλή Πασά και όχι μόνο, αλλά και να πληροφορηθεί για τη ζωή του, τον τρόπο που κυβερνούσε, τα πάθη και τα...λάθη του. Το μουσείο φιλοξενεί περίπου 1.000 από τα 6.000 αντικείμενα της ιδιωτικής συλλογής του κ. Ραπακούση, ο οποίος μιλώντας στο CretePlus.gr για αυτά, επισημαίνει πως το καθένα έχει τη δική του ξεχωριστή ιστορία για τον τρόπο που τελικά κατέληξε στο μουσείο.
Αξίζει να σημειωσουμε ότι ο κ. Ραπακούσης είναι ο άνθρωπος που πραγματικά έχει αφιερώσει τη ζωή του στον εντοπισμό, την ανάδειξη και την προστασία ιστορικών κειμηλίων σαν αυτά που συναντούμε στο μουσείο, αποτελώντας έναν σπουδαίο πυλώνα για τη διαφύλαξη της Ιστορίας και κατά συνέπεια της και ταυτότητας μας ως Εθνος.
Ο ίδιος, πραγματικά πηγή πληροφοριών και άριστος γνώστης της Ιστορίας, αποτελεί έναν συνομιλητή τον οποίο μπορείς να ακούς για... μέρες και να συζητάς μαζί του για τους ηρωες της Επαναστασης, τα πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και αναδείχθηκαν εκείνη την περίοδο, αλλά και πολλες μικρές - ίσως και άγνωστες, στο ευρύ κοινό- ιστορίες!
Ο κ. Φωτης Ραπακούσης
Παράλληλα μπορεί κανείς να δει τα αντικείμενα που είχε ο ίδιος στην κατοχή του, με κορυφαία εκθέματα το χρυσό καριοφίλι του και το τσιμπούκι του μήκους 1,62 μέτρων (από ξύλο τριανταφυλλιάς, διακοσμημένο με δύο μεγάλα κεχριμπάρια και με απόληξη από γιουσούρι)!
Στο μουσείο ακόμη βρίσκουμε μια ακόμη μεγαλύτερη και πληρέστερη συλλογή σπάνιων αντικειμένων, από όπλα και παλάσκες μέχρι ιστορικά ντοκουμέντα και χειρόγραφα, όλα χρονολογημένα από το 1780 έως το 1820. Το μουσείο εχει διαμορφωθεί σε ένα παραδοσιακό λαϊκό γιαννιώτικο σπίτι και φιλοξενεί διάφορα αντικείμενα της καθημερινής ζωής παλαιότερων εποχών.
Μπορεί επίσης να δει κανείς το σημείο όπου ο Αλή Πασάς βρήκε τραγικό θάνατο το 1822 από τους Τούρκους στρατιώτες, να κάνει μια βόλτα στην ιστορία μέσα από τα κελιά του µοναστηριού του Αγ. Παντελεήµονα, αλλά και να εποισκεφτεί ενα ακόμη κτίριο με µια πλούσια συλλογή από λιθογραφίες της επαναστατικής περιόδου, αλλά και μια αίθουσα αφιερωμένη στο θάνατο της Κυρά Φροσύνης.
Το καριοφίλι
Το κορυφαίο κειμήλιο ίσως είναι το χρυσό καριοφίλι του Αλή Πασά. Ενα όπλο που φέρει εγχάρακτο το όνομα του Αλή Πασά και τη χρονολογία κατασκευής του (1804) που βρισκόταν στην κατοχή μιας παλιάς, γνωστής, αρχοντικής οικογένειας των Ιωαννίνων, η οποία έχει μετεγκατασταθεί στην Αθήνα ήδη από τη δεκαετία του 1930.
Τον Αύγουστο του 2015 πουλήθηκε στο ιδιωτικό Μουσείο Αλή Πασά, που διαχειρίζεται ο συλλέκτης Φώτης Ραπακούσης και επέστρεψε εκεί όπου ανήκει ιστορικά. Κεντημένο στο χέρι με χρυσό και ασήμι από δεξιοτέχνες Ηπειρώτες αργυροχρυσοχόους, φέροντας μια ιστορία 200 και πλέον ετών, ακτινοβολεί μέσα στην προθήκη του και «διηγείται» θρύλους της περιόδου πριν από την Επανάσταση.
Ο χωρος των βασανιστηρίων
Το καριοφίλι του Αλή Πασά είναι το τελευταίο και πιο πολύτιμο από τα αποκτήματα του Μουσείου Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου, που λειτουργεί στο Νησάκι των Ιωαννίνων, στο μέρος όπου ο Αλή δολοφονήθηκε από τα στρατεύματα του σουλτάνου.
Το σημείο όπου οι σφαίρες βρήκαν τον Αλη Πασά, τραυματίζοντας τον
«Το έκθεμα με βρήκε, δεν το βρήκα εγώ. Ήταν μεγάλη έκπληξη για μένα», ειχε πει στο «Έθνος» ο συλλέκτης, που έχει αφιερώσει τη ζωή του στη συλλογή, συντήρηση και ανάδειξη κειμηλίων της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.
Ο γιος της οικογένειας, που ζει στο Λονδίνο και επιθυμεί ανωνυμία, τον ενημέρωσε για την ύπαρξη του κειμηλίου και του είπε πως ο εκλιπών πατέρας του επιθυμούσε διακαώς αυτό να επιστρέψει στα Γιάννενα. Έπειτα από διαπραγματεύσεις, συμφωνήθηκε κάποιο τίμημα και το έκθεμα πήρε περίοπτη θέση στις προθήκες του Μουσείου.
«Ήμουν πάρα πολύ τυχερός. Θα μπορούσαν να το βγάλουν σε δημοπρασία και να πάρουν πολλαπλάσια χρήματα. Αυτό το έκθεμα θα το ήθελαν στο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, το Τοπ Καπί και σε κάθε διάσημο μουσείο στον κόσμο. Εδώ κυριάρχησε η επιθυμία του ιδιοκτήτη να επιστρέψει στον τόπο του», ειχε επισημάνει ο κ. Ραπακούσης.
Το ίδιο το κειμήλιο φέρει την ταυτότητα του Αλή, εγχάρακτη στο σώμα του, καθώς και τη χρονολογία κατασκευής, το 1804.
Αποψη δωματίου της εποχής (Αρχονταρίκι)
Η αυθεντικη φορεσιά της κ. Βασιλικής
Η κ. Βασιλική αγκαλιά με το Αλη Πασά, τον οποίο παντρεύτηκε αν και είχαν 50
χρόνια διαφορά ηλικίας
Αυθεντικές φορεσιές...