\"Σκοτώνουν\" την Ειδική Αγωγή-Τεράστια τα κενά στην Κρήτη και κραυγή απόγνωσης από τα παιδιά
Σύμφωνα με τον αιρετό του ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης κ. Δημήτρη Δερμιτζάκη το ειδικό βοηθητικό προσωπικό που έχει προσληφθεί σε επίπεδο περιφέρειας Κρήτης είναι 53 άτομα οι οποίοι δουλεύουν με το καθεστώς του αναπληρωτή μέσω ΕΣΠΑ και προσλαμβάνονται από την εκάστωτε περιφερειακή διεύθυνση. Στο ίδιο καθεστώς βρίσκεται και το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (φυσικοθεραπευτές, νοσηλευτές ) οι οποίοι σε επίπεδο περιφερειακής είναι 5 σε όλο το νησί!
Όπως επισημαίνει ο ίδιος τα νέα όμως είναι για δεύτερη χρονιά δυσάρεστα καθώς οι υπόλοιπες προσλήψεις που πρέπει να γίνουν στα σχολεία ειδικής αγωγής της Κρήτης είναι τουλάχιστον άλλες 50 και το χειρότερο είναι ότι θα γίνουν μέσω του προγράμματος κοινωφελούς εργασία του ΟΑΕΔ.
"Είναι το πρόγραμμα που λειτουργεί για ανέργους και δυστυχώς περνά στα γρανάζια της γραφειοκρατίας με τον εξής τραγελαφικό τρόπο: οι αιτήσεις που γίνονται προς τα σχολεία ειδικής αγωγής από τους ανέργους δεν ελέγχονται για το αν ο κάθε αιτούμενος τηρεί τις προϋποθέσεις δηλαδή τα ανάλογα προσόντα και φτάνουμε στο σημείο να γίνονται προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ προς την περιφερειακή, οι οποίες κατ ουσίαν δεν μπορούν να δουλέψουν στην ειδική αγωγή. Αποτέλεσμα ένα φαύλος κύκλος ανευθυνότητας και γραφειοκρατίας μεταξύ υπουργείου εργασίας και παιδείας εις βάρος των μαθητών ειδικής αγωγής. Έτσι φτάνουμε στα Χριστούγεννα ή ακόμα χειρότερα στην Άνοιξη, για να καλύψουμε εν μέρη το προσωπικό άμεσης ανάγκης, στα σχολεία ειδικής αγωγής.
Ο κρατικός παρεμβατισμός για άλλη μια φορά απών. Τα παράπονα από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής αλλά και από γονείς μεγάλα. Οι δε εργασιακές σχέσεις ξανά για άλλη μια φορά σε επίπεδο stage, το καθεστώς που περίπου πριν ένα χρόνο πήγαν να περάσουν στους συναδέλφους νηπιαγωγούς και ευτυχώς το προλάβαμε ως συνδικάτο.
Λύση νομίζω υπάρχει καθώς το θέμα καταρχήν είναι θεσμικό. Πρέπει να υπάρξει βούληση από τους τοπικούς θεσμικούς εκπροσώπους της Κρήτης προς τα αρμόδια υπουργεία ώστε να αλλάξει το καθεστώς πρόσληψης του ειδικού βοηθητικού προσωπικού στα σχολεία ειδικής αγωγής για την άμεση κάλυψη των κενών από την αρχή της σχολικής χρονιάς.
Όμως δεν πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι γενάτε για άλλη μια φορά, επιτακτικά, η ανάγκη για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στην ειδική αγωγή είναι ξεκάθαρο πλέον ότι με μπαλώματα δεν μπορεί να μπει σε στέρεες βάσεις η παιδεία και ιδιαίτερα το ευαίσθητο κομμάτι της ειδικής αγωγής.
Κλείνοντας να τονίσω ότι παρ όλο που βρισκόμαστε προς το τέλος του Νοέμβρη τα κενά γενικής αγωγής σε επίπεδο Κρήτης παραμένουν και δυστυχώς διαμορφώνονται σε κάθε νομό συνολικά ( δάσκαλοι-νηπιαγωγοί- ειδικότητες) ως εξής:
Ηράκλειο: 75 + 13 για τμήματα ένταξης + 50 για παράλληλη στήριξη
Ρέθυμνο: 15 + 50 παράλληλη στήριξη
Χανιά: 11 + 63 παράλληλη στήριξη
Λασίθι: 5 + 35 παράλληλη στήριξη", καταλήγει
Το θέμα στη Βουλη
Την επιεικώς απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία Β/βάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής στο νομό Ηρακλείου, έθιξε με κοινοβουλευτική του παρέμβαση ο βουλευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Κ. Δαμαβολίτης.
Ο βουλευτής υπέδειξε την αναλγησία της κυβέρνησης, παρά τις όποιες νομικές και συνταγματικές δεσμεύσεις, να υποστηρίξει τα ειδικά σχολεία, εξασφαλίζοντας τους απαραίτητους πόρους για την οργάνωση και τη λειτουργία τους. Έτσι, με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 4998/26-11-2014 ερώτησή του, ζητά από τον κ. Λοβέρδο να προχωρήσει άμεσα στην πλήρωση των κενών, που καταγράφονται στις εν λόγω σχολικές μονάδες, προκειμένου να τεθεί σε πραγματική ισχύ η υποχρεωτική και δημόσια ειδική εκπαίδευση. Διότι, χωρίς τις ειδικότητες που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη ενδιαφερόντων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων για την αυτόνομη διαβίωσή τους και την ετοιμότητα απασχόλησής τους μέσα στην κοινωνία, δεν έχει καμία αξία ο θεσμός της ειδικής αγωγής, επισημαίνει ο βουλευτής.
Παρατίθεται το κείμενο της ερώτησης
Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, η οποία καθίσταται με τον Ν. 3699/2008, αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας, υποβαθμίζεται συνεχώς, χάνοντας την έννοια και τον σκοπό της, ως αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών της κυβέρνησης.
Η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία ειδικής αγωγής στο νομό Ηρακλείου, αποδεικνύει για άλλη μια φορά, την άρνηση της κυβέρνησης, παρά τις όποιες νομικές και συνταγματικές δεσμεύσεις, να υποστηρίξει τις εν λόγω σχολικές δομές, εξασφαλίζοντας τους απαραίτητους πόρους για τη λειτουργία τους. Σε όλες τις μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ειδικής αγωγής Ηρακλείου, καταγράφονται τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό (ειδικότητες), ειδικό βοηθητικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές).
Συγκεκριμένα, το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ηρακλείου, (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) που δημιουργήθηκε με σκοπό την ανάπτυξη ενδιαφερόντων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων για την αυτόνομη διαβίωσή τους και την ετοιμότητα απασχόλησής τους μέσα στην κοινωνία, παρέχοντας πλειάδα εργαστηρίων, όπως ανθοκομίας, κεραμικής, μαγειρικής κ.α., ασφυκτιά, λόγω ανεπαρκούς στελέχωσης. Το εκπαιδευτικό προσωπικό αναγκάζεται να προχωρά είτε σε συμπτύξεις τμημάτων παιδιών με διαφορετικές ανάγκες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των μαθητών και την εκπαιδευτική διαδικασία, είτε σε αυτοσχέδιους διαχωρισμούς αιθουσών. Η λειτουργία των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. επιβαρύνεται περαιτέρω από το Ν. 4186/2013, ο οποίος καθιστά την πρακτική εξάσκηση 2 τριμήνων, προϋπόθεση για την αποφοίτηση. Η διάταξη αυτή αναστέλλει την διαδικασία της αποφοίτησης, αφού στην πραγματικότητα δεν δίνεται η ευκαιρία σε αυτά τα παιδιά να ασκήσουν την πρακτική τους, με αποτέλεσμα να παραμένουν στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Εύλογα διερωτάται κανείς, ποιός ο ρόλος της ειδικής αγωγής όταν δεν παρέχονται οι ειδικότητες, που είναι απαραίτητες για την εκπαίδευση, την κοινωνικοποίηση και την αυτοεξυπηρέτηση των εγγεγραμμένων σε αυτήν μαθητών; Επίσης, τι νόημα έχει η επικείμενη επικαιροποίηση του Ν. 3699/2008 μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, όπως εξήγγειλε προσφάτως ο Υπουργός Παιδείας σε ερώτηση συναδέλφου (αριθμ. πρωτ. 2421/10-09-2014), όταν παραβιάζονται κατάφωρα οι βασικές αρχές για την οργάνωση και τη λειτουργία της ειδικής αγωγής;
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κύριε Υπουργέ :
Διατίθεται η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει άμεσα στην πλήρωση των κενών, που υπάρχουν στην Β/θμια Εκπαίδευση Ειδικής Αγωγής του Ν. Ηρακλείου, με μόνιμο προσωπικό και στην παρούσα φάση με αναπληρωτές καθηγητές;", καταλήγει η ερώτηση του Βουλευτη