Ο ρόλος του γονέα στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Γράφει η Μαρίνα Μπούκη*
Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται να νιώθει αυτοπεποίθηση και να οργανωθεί ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του σχολείου.
Καθώς πολλά παιδιά νιώθουν το αίσθημα της αποτυχίας στο σχολείο, οι γονείς θα πρέπει να προσπαθήσουν, μέσα από συζητήσεις και θετική ενίσχυση της προσπάθειας που κάνει το παιδί, να αντιστρέψουν τέτοιου είδους συναισθήματα. Δώστε στο παιδί να καταλάβει πως κάθε προσπάθεια που κάνει, ακόμα και αν δεν είναι αυτό ακριβώς που περιμένετε από αυτό, έχει σημασία. Αποφύγετε την κριτική και προτιμήστε να του δώσετε συμβουλές για το πως να διορθώσει τα λάθη του αντί να τα επικρίνετε. Με αυτό τον τρόπο θα επιτύχετε να έχει το παιδί περισσότερη αυτοπεποίθηση αλλά και διάθεση για βελτίωση. Επιπλέον θα νιώσει την ασφάλεια να συζητάει μαζί σας τους προβληματισμούς του και τις δυσκολίες του σε σχέση με τη σχολική του επίδοση για να βρείτε μαζί αποτελεσματικές λύσεις.
Ένας εξίσου σημαντικός τομέας στον οποίο μπορούν να συμβάλλουν οι γονείς είναι η οργάνωση μελέτης. Αρχικά για να είναι αποτελεσματικό το διάβασμα του παιδιού θα πρέπει να οριστεί ένας χώρος μελέτης όπου δεν θα υπάρχουν αντιπερισπασμοί. Ήχοι και κινήσεις μπορεί να δυσκολέψουν το παιδί να διατηρήσει τη συγκέντρωση και την προσοχή του και ως εκ τούτου να μην κάνει σωστά τις εργασίες του. Πέρα από την ησυχία ο χώρος θα πρέπει να διαθέτει την απαραίτητη γραφική ύλη προκειμένου να μη χρειαστεί να σταματήσει το παιδί το διάβασμα για να ψάχνει μολύβια, τετράδια κλπ.
Ένα χαρακτηριστικό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι πως δεν μπορούν να οργανώσουν το χρόνο τους, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μην προλαβαίνουν να ολοκληρώνουν τις εργασίες τους. Μπορείτε να βοηθήσετε σε αυτό τον τομέα βάζοντας ένα χρονικό περιθώριο ανάλογο δυνατοτήτων του παιδιού μέσα στο οποίο θα πρέπει να ολοκληρώσει το διάβασμα του. Σιγά σιγά θα μάθει να διαχειρίζεται το χρόνο του σωστά και να ανταπεξέρχεται στο φόρτο εργασίας στο σπίτι. Παράλληλα μπορείτε να το βοηθήσετε να φτιάξει ένα ημερήσιο πρόγραμμα όπου θα συμπεριλάβει τόσο τις εργασίες του όσο και τις δραστηριότητες που θέλει να κάνει μετά. Χρήσιμο, επίσης, θα ήταν να βάζετε κάποια μικρά διαλείμματα ενδιάμεσα από κάποιες ασκήσεις για να μπορεί να χαλαρώνει λίγο καθώς και να υπάρχει εναλλαγή όσον αφορά τη δυσκολία των ασκήσεων.
Είναι γνωστό πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες μνήμης. Για αυτό το λόγο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πολυαισθητηριακά μέσα όταν προσπαθείτε να τους εξηγήσετε αυτό που πρέπει να μάθουν. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί έχει να διαβάσει ιστορία μπορείτε να μαρκάρετε με έντονο χρώμα λέξεις-κλειδιά που θα βοηθήσουν να θυμάται τις πληροφορίες. Κατά τον ίδιο τρόπο μπορείτε να το βοηθήσετε να θυμάται την ορθογραφία που βασίζεται σε κανόνες γραμματικής.
Τέλος, μην ξεχνάτε την επανάληψη. Είναι πολύ πιθανό το παιδί ακόμα και αν έχει διαβάσει πολύ καλά να ξεχάσει ένα μέρος της ύλης. Για αυτό καλό είναι να αφιερωθεί επιπλέον χρόνος για να ξαναδεί σημεία που το δυσκόλεψαν για να σιγουρευτούμε ότι θα μπορέσει να κάνει ανάκληση των πληροφοριών την άλλη μέρα στο σχολείο.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε φυσικά πως κάθε παιδί είναι μοναδικό στον τρόπο που μαθαίνει και θα πρέπει να προσαρμόζουμε τις τεχνικές στις ανάγκες και τις δυνατότητες του παιδιού. Έτσι, θα έχουμε μια καλή συνεργασία με το παιδί και αυτό θα φέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
*Η Μαρίνα Μπούκη είναι λογοθεραπεύτρια
Διεύθυνση: Κωνσταντινίδη 17, Τρία Πεύκα, Ηράκλειο Κρήτης
www.logomperdemata.gr
Τηλ επικοινωνίας: 2810233489