Ο λόγος μέσα από τα παραμύθια – 9 λόγοι για να διαβάζουμε στα παιδιά
Γράφει η Μαρίνα Μπούκη*
Μέσα από αυτά μπορούμε να δουλέψουμε πάνω σε πολλούς τομείς του λόγου και της ομιλίας ενώ είναι και ένας τρόπος να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών για μάθηση και να τα κάνουμε να αγαπήσουν τα βιβλία. Έτσι, σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε συνοπτικά, σε 9 λόγους για τους οποίους πρέπει να διαβάζουμε παραμύθια στα παιδιά!
Τα παραμύθια, λοιπόν, βοηθάνε τα παιδιά:
1.Να αυξήσουν το λεξιλόγιο τους
Με έναν πολύ ευχάριστο τρόπο το παιδί εξοικειώνεται σε νέες λέξεις και έννοιες τις οποίες του εξηγούμε κατά την ανάγνωση αλλά και μπορεί να καταλάβει μόνο του μέσα από την εικονογράφηση.
2.Να αναπτύξουν τη δεξιότητα περιγραφικού λόγου
Υπάρχουν παραμύθια τα οποία έχουν πλούσια εικονογράφηση που βοηθάει το παιδί να μας περιγράφει αυτά που βλέπει και τους χαρακτήρες του παραμυθιού.
3.Να ενισχύσουν τη μνήμη, τη συγκέντρωση και την προσοχή
Πριν ξεκινήσουμε να διαβάζουμε μπορούμε να πούμε στο παιδί πως στο τέλος θα κάνουμε ερωτήσεις και πρέπει να προσέχει όταν θα διαβάζουμε για να θυμάται τι έλεγε η ιστορία. Με αυτό τον τρόπο θα βάλουμε το παιδί στη διαδικασία να συγκεντρωθεί και να κατανοήσει και για πιο λόγο είναι σημαντικό να το κάνει, όπως επίσης μας δίνει την ευκαιρία να ελέγξουμε τη μνήμη του.
4.Να βελτιώσουν την ικανότητα αφήγησης
Για την ικανότητα αφήγησης είναι καλό να χρησιμοποιούμε παραμύθια με λίγα λόγια και πολύ πλούσια εικονογράφηση ώστε να μπορεί το παιδί να μας πει μόνο του το παραμύθι. Έτσι μαθαίνει να διαχειρίζεται χρονικές έννοιες και να τις ακολουθεί όταν μιλάει καθώς και να χρησιμοποιεί πιο πλούσιο λεξιλόγιο.
5.Να μάθουν να εξάγουν συμπεράσματα
Την ώρα που διαβάζουμε μπορούμε να ρωτάμε το παιδί «γιατί έγινε αυτό» ή «τι πρέπει να γίνει μετά» ώστε να του δώσουμε την δυνατότητα να σκεφτεί τις επιπτώσεις μιας πράξης και τα αίτια της και να αναπτύξει την ικανότητα της εξαγωγής συμπερασμάτων.
6.Να κατανοήσουν σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος
Μέσα από τις ιστορίες που διαβάζει βλέπει με ποιο τρόπο λειτουργεί αυτή η σχέση και ακούει πλήθος παραδειγμάτων τα οποία μπορεί να το βοηθήσουν και στην καθημερινότητα του όταν βρεθεί σε αντίστοιχες καταστάσεις που όπου θα κληθεί να σκεφτεί ή και να αντιμετωπίσει το αποτέλεσμα μιας πράξης του.
7.Να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους
Δεν χρειάζεται να πούμε ακριβώς το παραμύθι όπως είναι. Μπορούμε να δώσουμε στο παιδί την ελευθερία να φανταστεί μέσα από τις εικόνες τι μπορεί να γίνεται στην ιστορία μας καθώς και να σκεφτεί τι μπορεί να έγινε μετά.
8.Να μάθουν το σωστό τρόπο διαχείρισης διάφορων καταστάσεων
Υπάρχουν βιβλία τα οποία εκπαιδεύουν τα παιδιά σε καταστάσεις που ενδεχομένως αντιμετωπίσουν στην καθημερινότητά τους.
9.Να μάθουν να μιλάνε πιο καθαρά
Όσο περίεργο και αν ακούγεται είναι ένας τρόπος να τα βοηθήσουμε να αρθρώνουν σωστά ζητώντας τους να συμπληρώνουν, για παράδειγμα, καταλήξεις τοποθετώντας σωστά τους αρθρωτές τους αφού φυσικά τα έχουμε εκπαιδεύσει σε αυτό.
Όπως βλέπετε είναι πολλά αυτά τα οποία μπορούμε να δουλέψουμε με ένα παραμύθι. Ακόμα και ένα συγκεκριμένο βιβλίο μπορούμε να το διαβάσουμε πολλές φορές και κάθε φορά να ελέγχουμε και να δουλεύουμε διαφορετικό κομμάτι.
Σίγουρα βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως κάθε ηλικία έχει άλλες ανάγκες και ικανότητες και έτσι πρέπει να προσαρμόζουμε αυτά που θέλουμε να δουλέψουμε στην ηλικία του παιδιού μας. Ακόμη καλό είναι να επιλέγουμε βιβλία που είναι κατάλληλα για την ηλικία του και για το στόχο που έχουμε κάθε φορά.
Με μία βόλτα σε ένα βιβλιοπωλείο θα δείτε πόσα πράγματα μπορείτε ναα βρείτε για τις ανάγκες του παιδιού σας. Μη διστάσετε να το πάρετε μαζί σας και να διαλέξει το ίδιο το παραμύθι του, και τότε είναι σίγουρο ότι θα αγαπήσει ακόμα περισσότερο τη διαδικασία της ανάγνωσης παραμυθιών!
*Η Μαρίνα Μπούκη είναι λογοθεραπεύτρια
Διεύθυνση: Κωνσταντινίδη 17, Τρία Πεύκα, Ηράκλειο Κρήτης
Τηλ επικοινωνίας: 2810233489