Νέες κινητοποιήσεις στην Κρήτη την ώρα που πλησιάζει η ώρα για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων
Αν και υπάρχουν ακόμη δεκάδες μικρότερες και μεγαλύτερες εκκρεμότητες, κύκλοι κοντά στην όλη διαδικασία εκτιμούν πως εκτός απροόπτου και έστω και με απόκλιση ολίγων ημερών είναι εφικτή η επίτευξη αυτής της προθεσμίας.
Το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης σημαίνει την καταβολή του εφάπαξ τιμήματος του 1,23 δισ. ευρώ, αλλά και την εκκίνηση ενός αγώνα δρόμου για την πρώτη, πριν από τα μεγάλα έργα, ανακαίνιση των αεροδρομίων (face lift), όπως και την ενίσχυση της εμπορικής τους δραστηριότητας με την προσέλκυση περισσότερων αεροπορικών εταιρειών και αριθμού πτήσεων.
Η Fraport Greece θα χρηματοδοτήσει τη συναλλαγή με ίδια κεφάλαια και δανεισμό σε αναλογία της τάξης ένα προς δύο αντίστοιχα. Οι σχετικές πιστώσεις προέρχονται από τη European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), τη European Investment Bank (ΕΙΒ), τη θυγατρική της World Bank, International Finance Corporation, αλλά και από εμπορικές τράπεζες.
Η στελέχωση και επάνδρωση των αεροδρομίων έχει τροχοδρομηθεί ήδη, με περισσότερο από το 70% των πρώτων προσλήψεων να έχει γίνει, ενώ έχει «τρέξει» και η εκπαίδευση του προσωπικού αυτού προκειμένου να πιστοποιηθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας άμεσα.
Η παραχωρησιούχος Fraport Greece έχει προχωρήσει και στην πρόσληψη υπεργολάβων για την ασφάλεια, φύλαξη, καθαριότητα και διαχείριση των εγκαταστάσεων, ενώ έχει ολοκληρώσει τα master plan και για τα 14 αεροδρόμια, στα οποία περιλαμβάνονται οι επενδύσεις που έχει δεσμευθεί να πραγματοποιήσει. Τα μεγάλα έργα αυτά που δεν αναμένεται να ξεκινήσουν πριν από το φθινόπωρο αναμένεται να υλοποιήσει η Intrakat, η οποία συμμετείχε ως δηλωμένος εργολάβος (nominated contractor) στη δεσμευτική προσφορά που είχε κάνει η Fraport στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού. Το γεγονός αυτό δεν αποκλείει, πάντως, την ανάθεση υπεργολαβιών και τη συγκρότηση επιμέρους κοινοπρακτικών σχημάτων για την υλοποίηση των σχετικών έργων. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο, έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 για τη βελτίωση των αεροδρομίων, ενώ τα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας, με βάση τον όγκο της κίνησης που το κάθε ένα θα πετύχει.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνουν 3 πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Ακτιον, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος).
Η Fraport Greece, κοινοπραξία της ομώνυμης γερμανικής εταιρείας και του ομίλου Κοπελούζου, θα καταβάλει στη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ’ έτος στο 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων (EBITDA).
Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 40ετίας. Επιπλέον αυτών το ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ, αναφέρουν πηγές του Ταμείου.
Στα Χανιά
Την ίδια ώρα νέες κινητοποιήσεις ετοιμαζονται. Η Ανοικτή Πρωτοβουλία Πολιτών καλεί σε σύσκεψη πολίτες και φορείς της πόλης στο Καφέ «Κήπος» την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017 στις 8μμ. Στόχος να οργανωσουν δράσεις που θα εμποδίζουν την παράδοση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”.
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία σημειώνει:
«Η εκχώρηση του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» και των υπολοίπων 13 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δεν είναι μία απλή πολιτική πράξη η οποία βλάπτει το δημόσιο συμφέρον αλλά πράξη η οποία εκχωρεί και παραδίδει τις πύλες εισόδου και τη ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας, που είναι ο τουρισμός, στους Γερμανούς.
Η εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων ήταν ένα από τα λεγόμενα προαπαιτούμενα που έθετε και θέτει η γερμανική επιτροπεία προκειμένου να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της ελληνικής οικονομίας. Επισημαίνεται ότι ήδη οι Γερμανοί ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της διακίνησης των τουριστών προς την Ελλάδα διαμέσου του tour operator TUI ενώ ο «εθνικός» ιδιωτικός αερομεταφορέας αποτελεί ένα περιφερειακό βραχίονα της, επίσης, γερμανικής εταιρείας Lufthansa η οποία είναι και αυτή μέτοχος στη Fraport συνεπώς και στην κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζος στην οποία εκχωρούνται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για 50 χρόνια.
Η κατάσταση θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο εξαιτίας του τραπεζικού χρέους ύψους 7,5 δις που έχει ο ξενοδοχειακός τομέας μεγάλο μέρος του οποίου θα εκχωρηθεί σε ξένα funds εφόσον τα κόκκινα δάνεια του εν λόγω κλάδου είναι 2,5 δις ενώ τα καθυστερούμενα 3 δις επιπλέον.
Ως εκ τούτου το ζήτημα της εκχώρησης του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» των Χανίων και των υπολοίπων καθώς επίσης και των άλλων πυλών εισόδου που είναι τα λιμάνια συνδέεται με την εκχώρηση, επί της ουσίας, της δημόσιας περιουσίας και της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα όμως οι πολίτες της Δυτικής Κρήτης θα θιγούν άμεσα εξαιτίας της ανόδου των τελών αεροδρομίου κάτι το οποίο θα αυξήσει τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Σύμφωνα με στοιχεία των εργαζομένων στα αεροδρόμια η αύξηση μόνο των φόρων θα φτάσει μακροπρόθεσμα από τα 12 στα 26,5 Ε ανά διαδρομή. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πλήξει την τοπική οικονομία η οποία, σε μεγάλο βαθμό, στηρίζεται και στις εκατοντάδες χιλιάδες τουριστών που μεταφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ενώ οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων στο αεροδρόμιο θα επιδεινωθούν ραγδαία όπως φαίνεται από την σύμβαση που δόθηκε στη δημοσιότητα.
Η πρωτοβουλία μας που είναι “δράση πολιτών” καλεί σε σύσκεψη όλους τους φορείς της Δυτικής Κρήτης προκειμένου να οργανώσουμε και να εμποδίσουμε την κατάληψη του Αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης” από τους Γερμανούς τη Fraport. Επισημαίνουμε ότι το Αεροδρόμιο αυτό και το όνομα που φέρει συμβολίζει τους αγώνες και την επαναστατική παράδοση του τόπου για ελευθερία και εθνική ανεξαρτησία.
Θεωρούμε και τυπικά την σύμβαση παραχώρησης άκυρη εφόσον η Fraport δεν έχει καταβάλει ακόμα ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.
Αγωνιζόμαστε για να παραμείνει το Αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου και του ελληνικού λαού πραγματικότητα που αίρεται από την συμφωνία της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Δεν αναγνωρίζουμε κανένα νέο «καθεστώς» ιδιοκτησίας ή λειτουργίας του Αεροδρομίου.
Στηρίζουμε την προσφυγή σε ένδικα μέσα στα Ευρωπαικά Δικαστήρια για την ακύρωση της «συμφωνίας εκποίησης» χωρίς να περιορίζουμε την δράση μας σε αυτήν.
Θεωρούμε ανεπιθύμητους στον τόπο μας, τη γερμανική Fraport-Κοπελούζος.
Καλούμε τους φορείς της πόλης και κάθε πολίτη στην ανοικτή σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί στο Καφέ «Κήπος» την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017 στις 20.00 προκειμένου να προταθούν και να οργανωθούν δράσεις που θα εμποδίζουν την παράδοση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”»