Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.


Ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο από το Crete Plus



Έρευνα: Τι και πώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

Έρευνα: Τι και πώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

Ελλάδα | 05/12/2016 - 09:12
Έρευνα: Τι και πώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»
Ποια καταστήματα επωφελήθηκαν κυρίως από τις προσφορές

Η «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αποτελεί έναν θεσμό που εφαρμόζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής την επόμενη της Ημέρας των Ευχαριστιών εδώ και αρκετές δεκαετίες έως και σήμερα, με αρχικές αναφορές του όρου στις αρχές του 19ου αιώνα. Πλέον, η συγκεκριμένη μέρα θεωρείται μία γιορτή του εμπορίου σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου. Η πρακτική έχει επεκταθεί και σε άλλες χώρες εκτός των ΗΠΑ στις οποίες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν μεγάλες προσφορές/εκπτώσεις στα προϊόντα τους. 

Ο θεσμός της αποκαλούμενης «Μαύρης Παρασκευής» (Black Friday), παραδοσιακά αποτελεί την ημέρα με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση του έτους, στην οποία αντιστοιχεί το 30% του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων ενώ σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπως στα κοσμήματα, το ποσοστό αυτό αγγίζει το 40%. Την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πρακτική του Black Friday. Με αφορμή τη νέα αυτή πρακτική, το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα στο διάστημα 27-30/11/2016. Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday.

Το ερωτηματολόγιο της έρευνας αναρτήθηκε σε διάφορες σελίδες στο Facebook και στο Linkedin. Προφίλ Δείγματος Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 540 άτομα εκ των οποίων σε ποσοστό 36% ήταν άντρες και 64% γυναίκες. Σε ό,τι αφορά στην ηλικία, 76% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, 14% ήταν μεταξύ 25-35 ετών, 8% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και σε ποσοστό 2% ήταν άτομα μεγαλύτερα από 36 ετών. Το 80% των ερωτηθέντων είχαν πτυχίο από ΑΕΙ-ΤΕΙ, 12% ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος, 6% ήταν απόφοιτοι λυκείου και 2% ήταν κάτοχοι διδακτορικού. Το 31% του δείγματος ήταν φοιτητές/τριες, 37% δήλωσαν άνεργος/η, 20% εργάζονταν στον ιδιωτικό τομέα, 6% εργάζονταν στον δημόσιο τομέα, 5% ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και 1% είχαν βγει στη σύνταξη. Σε ό,τι αφορά στο οικογενειακό εισόδημα, 35% των ερωτηθέντων είχαν εισόδημα μεταξύ 10.001- 20.000 ευρώ, 26% είχαν εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, 19% μεταξύ 20.001- 30.000 ευρώ, 11% δήλωσαν εισόδημα μεταξύ 30.001- 40.000 ευρώ ενώ 9% δήλωσαν εισόδημα μεγαλύτερο των 40.001 ευρώ. 

Το ερωτηματολόγιο απάντησαν άτομα από 27 διαφορετικούς νομούς της χώρας με την πλειονότητα να προέρχεται από τον νομό Θεσσαλονίκης (76,7%), Αττικής (5%), Καβάλας (2,2%)και Λάρισας (1,7%). ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΤΑ ΤH BLACK FRIDAY Πηγές Ενημέρωσης και Γνώσεις Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται ότι αποτέλεσαν την κύρια πηγή ενημέρωσης των καταναλωτών/τριών για την εφαρμογή του Black Friday στην Ελλάδα. Το 44% των ερωτηθέντων ενημερώθηκαν μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ως δεύτερη μοναδική πηγή ενημέρωσης ήταν οι γνωστοί και φίλοι (9,3%). Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο σε ποσοστό 8% ενημερώθηκαν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν στην τηλεόραση. Επίσης, κάποια άτομα ενημερώθηκαν από τουλάχιστον δύο διαφορετικές πηγές με πιο συχνές αυτές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των τηλεοπτικών διαφημίσεων (9%) και των κοινωνικών δικτύων σε συνδυασμό με τις βιτρίνες των καταστημάτων (4,5%). Σε ό,τι αφορά στις γνώσεις των καταναλωτών/τριών για την πρακτική Black Friday, 23,6% του δείγματος δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη συγκεκριμένη πρακτική. Σε ποσοστό 28,4% θεωρούσαν ότι είχανε κάποιες γνώσεις, ενώ 48,1% θεωρούν ότι γνωρίζουν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική Black Friday. Επίσης, σε ποσοστό 54,2% δήλωσαν ότι γνώριζαν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική πριν ακόμα εφαρμοστεί στην Ελλάδα ενώ 35% δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη Black Friday πριν την ανακοινώσουν και την εφαρμόσουν τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα. 

Αγοραστική Συμπεριφορά Από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές/τριες δεν ανταποκρίθηκαν, όπως πιθανόν περίμεναν τα εμπορικά καταστήματα, στην πρακτική Black Friday. Μόνο 32% του δείγματος πραγματοποίησαν αγορές κατά την ημέρα Black Friday εκ των οποίων 82% προτίμησαν να επισκεφθούν τα εμπορικά καταστήματα, ενώ μόνο 11,1% έκαναν αγορές μέσω διαδικτύου. Επίσης, σε ποσοστό 6,5% αγόρασαν προϊόντα και από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Οι καταναλωτές/τριες πλήρωσαν για τις αγορές τους με μετρητά σε ποσοστό 58% και με χρεωστική κάρτα σε ποσοστό 26%, ενώ μόνο 10% χρησιμοποίησαν πιστωτική κάρτα. Σε ποσοστό 6% έγιναν πληρωμές με μετρητά και με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα καλλυντικών, νέων τεχνολογιών και ένδυσης/υπόδησης. Συγκεκριμένα οι καταναλωτές/τριες του δείγματος δήλωσαν ότι αγόρασαν προϊόντα από τα καταστήματα Hondos (20,9%), Public (13,8%), Plaisio (13,4%), H&M (13,7%), Zara (12,5%), Media Markt (5,6%), Sephora (4,9%). Το ενδιαφέρον από αυτά τα αποτελέσματα είναι ότι τα καταστήματα Zara δεν συμμετείχαν στο Black Friday και συνεπώς επωφελήθηκαν της περίστασης χωρίς να καταβάλουν κάποια προσπάθεια (πχ πραγματοποίηση μεγάλων εκπτώσεων και έξοδα επικοινωνίας/διαφήμισης). Από τα παραπάνω καταστήματα οι καταναλωτές/τριες αγόρασαν κυρίως είδη ένδυσης/υπόδησης (67,6%), καλλυντικά (20,1%) και παχνίδια/παιχνιδομηχανές (7,3%) και ξόδεψαν στην πλειονότητά τους (56%) έως 50 ευρώ για αγορές, ενώ σε ποσοστό 25% ξόδεψαν μεταξύ 51-100 ευρώ. Η έρευνα επίσης δείχνει πως οι καταναλωτές/τριες δεν θεωρούν πολύ μεγάλες τις εκπτώσεις που ανακοίνωσαν τα εμπορικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, 57,6% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξαν ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης των 20%-30% και μόνο 7,6% δήλωσαν ότι αγόρασαν με έκπτωση μεγαλύτερη του 50% της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (75%) και τα είδη ένδυσης/υπόδησης (9%). Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας εξάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχει περιορισμένη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την πρακτική Black Friday ενώ βασική πηγή πληροφόρησης αποτελούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι καταναλωτές/τριες στην Ελλάδα φαίνεται να μην ανταποκρίθηκαν όπως τα εμπορικά καταστήματα πιθανώς να περίμεναν γεγονός που αποτυπώνεται τόσο από το μικρό ποσοστό αγορών όσο και από τα μικρά ποσά που ξοδεύτηκαν κατά τη Black Friday.

Επίσης, μια άλλη ερμηνεία της μικρής συμμετοχής των Ελλήνων καταναλωτών/τριών μπορεί να είναι τα μικρά ποσοστά έκπτωσης που προσέφεραν οι εμπορικές επιχειρήσεις γεγονός που δεν κινητοποίησε τους/τις καταναλωτές/τριες να προβούν σε αγορές και να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Τέλος, μια άλλη ερμηνεία των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να σχετίζεται με το υψηλό ποσοστό ανέργων (37%) που συμμετείχε στο δείγμα το οποίο έχει περιορισμένη οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και με έκπτωση. * Το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2015 στο Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και έχει ως σκοπό να προάγει την έρευνα και την εκπαίδευση στο αντικείμενο του μάρκετινγκ. Το MARLAB διαθέτει 37 μέλη εκ των οποίων τα 5 είναι μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) - καθηγητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2 υποψήφιους διδάκτορες και 30 φοιτητές/τριες εθελοντές. 

  Protothema.gr



Συντάκτης: Newsroom CretePlus.gr


Αν θέλεις το πρόβλημα σου να ακουστεί, αν τα "στραβά και τα ανάποδα" που βλέπεις γύρω σου σε κάνουν να δυσανασχετείς, τότε...

Γίνε εσύ ο ρεπορτερ του CretePlus.gr.

Αν βρίσκεσαι στο δρόμο αποθήκευσε τους αριθμούς μας και στείλε μας τη φωτογραφία, το βίντεο ή το μήνυμα σου και δες το να ανεβαίνει άμεσα με εμάς αιχμή για την επίλυση του.

reporter@creteplus.gr 6932255686.

Δες το άρθρο σου στα "δικά σας ρεπορτάζ"



Ειδήσεις Ελλάδα

Πρόστιμο 250.000 ευρώ σε ινστιτούτο αισθητικής

Ανακοίνωση από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Κορωνοϊός: 246 «έσπασαν» την καραντίνα – Ανησυχία για χαλάρωση…

Το τελευταίο περιστατικό και τα μεγάλα πρόστιμα

Τα τρία στάδια του lockdown το καλοκαίρι

Έτσι θα γίνουν τα έκτακτα lockdown, σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο

9 νέα κρούσματα - 183 νεκροί συνολικά

Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων είναι 3.058

Κορωνοϊός: Το καλό και το κακό σενάριο για την Ελλάδα

Γιατί οι ειδικοί φοβούνται μία νέα έκρηξη

Στους 183 οι νεκροί από τον κορωνοϊό - Πέθανε 83χρονη

Αυξάνεται ο αριθμός των θυμάτων

Επίθεση με βιτριόλι: Τι λέει η οδηγός ταξί - Η περούκα, η…

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση με το βιτριόλι

Ανοίγουν νωρίτερα τα γυμναστήρια -Σήμερα οι ανακοινώσεις

Πότε αναμένεται η επαναλειτουργία τους

Επίθεση με βιτριόλι: «Καθαρά» βίντεο και φωτογραφικά καρέ…

Τα επεξεργασμένα καρέ από τις κάμερες ασφαλείας

ΕΟΦ: Απαγόρευσε αντισηπτικό διάλυμα

Αποσύρονται από την αγορά τα προϊόντα

Ηλεία: Εγκεφαλικά νεκρή 27χρονη λίγο μετά τον τοκετό

Η Δώρα εργαζόταν μέχρι και τον έβδομο μήνα της εγκυμοσύνης της χωρίς να παρουσιάσει κανένα απολύτως πρόβλημα.

Κανένας θάνατος - 7 νέα κρούσματα στη χώρα

Κανένας θάνατος το τελευταίο 24ωρο - 2.915 συνολικά

Νομοσχέδιο – Παιδεία: Αλλαγές από το νηπιαγωγείο μέχρι…

Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας - Όλες οι αλλαγές

Ρόδος: Ποιος ήταν ο νεκρός που έθαψαν… κατά λάθος - Σοκαρισμένη…

Εισαγγελική έρευνα για το… μακάβριο λάθος

Συντριβή ελικοπτέρου στο Ιόνιο: Εντοπίστηκαν τα συντρίμμια…

Μια 23χρονη στρατιωτικός ήταν το πρώτο θύμα η οποία, όπως είχε γράψει το neakriti, πριν το τραγικό συμβάν έπαιζε γκάιντα στη Σούδα.

Κορωνοϊός: 174 οι νεκροί στην Ελλάδα

Κατέληξε 78χρονος στο "Αττικόν"

Kάτω από το 1% του πληθυσμού ο πραγματικός αριθμός των κρουσμάτων

Οι εξελίξεις για τον Κορωνοϊό στη χώρα μας

Κεραμέως για σχολεία: Τι θα γίνει με το ολοήμερο - Ποια η…

"Το άνοιγμα των σχολείων δεν θα γίνει πριν την 1η Σεπτεμβρίου".

172 οι νεκροί από κορωνοϊό στην Ελλάδα - Πέθανε 82χρονη

Η γυναίκα νοσηλευόταν στον «Ευαγγελισμό»

Εκ περιτροπής εργασία: Από 1η Ιουνίου οι μειώσεις μισθών…

Σε νέο καθεστώς, χιλιάδες επιχειρήσεις και εργαζόμενοι από τον Ιούνιο - Αναλυτικά παραδείγματα

Γυμναστήρια, κινηματογράφοι: Ν' ανοίξουν νωρίτερα, μελετά…

Νωρίτερα να ξεκινήσει η τέλεση γάμων και λοιπές δεξιώσεις - Πιθανή ημερομηνία

Σύψας: Τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή να ανοίξουν τα…

Δεν μας τρομάζουν τα εισαγόμενα κρούσματα

Κορωνοϊός: Στους 170 οι νεκροί

Κατέληξε 91χρονη

Πρόστιμα μέχρι και 100.000 € στα σούπερ μάρκετ που δε δηλώνουν…

Η πλατφόρμα e-Καταναλωτής αναγράφει τις τιμές των προϊόντων σε όλα τα σούπερ μάρκετ

Κορωνοϊός: Στους 169 οι νεκροί στην χώρα μας

«Κατέληξε» ένας 79χρονος στο ΑΧΕΠΑ

Τσιόδρας: Βέβαιο ένα δεύτερο κύμα κορωνοϊού

Οι κλειστοί χώροι στους οποίους έχει παρατηρηθεί μεγαλύτερη μετάδοση του ιού

Θετικοί στον κορωνοϊό 2 διασώστες του ΕΚΑΒ – Σε καραντίνα…

Σήμερα το πρωί βγήκαν τα αποτελέσματα

«Restart Tourism»: Πότε «ανοίγει» ο τουρισμός – Από αυτές τις…

Πρόκειται για 19 χώρες που παρουσιάζουν καλά επιδημιολογικά στοιχεία, μέχρι στιγμής

Με κορωνοϊό οκτώ μηνών βρέφος στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου «Παίδων»

Στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Παίδων νοσηλεύεται οκτώ μηνών βρέφος με κορωνοϊό

167 νεκροί από κορωνοϊό στην Ελλάδα - Κατέληξε 89χρονος στο…

Ο άνδρας είχε πολλαπλά υποκείμενα νοσήματα

Ανοίγει η εστίαση: χρήσιμα Tips για τους επαγγελματίες

Συμβουλές για την εφαρμογή των μέτρων και παγίδες που πρέπει να αποφύγουν

Μετακινήσεις εκτός νομού: Έτσι θα ταξιδεύουμε με αεροπλάνα,…

Ενημέρωση για τις μετακινήσεις εκτός νομού

Τραγωδία με 4 νεκρούς στο Λουτράκι - Συγκλονίζουν τα βίντεο…

Οι 4 άντρες βρέθηκαν σε βάθος 20 μέτρων και οι πρώτες αναφορές σχετικά για τον θάνατό τους κάνουν λόγο για ασφυξία - Η επιχείρηση της ΕΜΑΚ έγινε υπό τον φόβο έκρηξης στο…

Ανοίγουν αύριο Κυριακή οι εκκλησίες - Τι πρέπει να γνωρίζουν…

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος καλεί στην τήρηση όλων των μέτρων για τον κορωνοϊό, ενώ αύριο ανοίγουν οι εκκλησίες στη χώρα

Έτσι θα ταξιδεύουμε με τα πλοία - Όλα τα νέα μέτρα

Ποιες πτήσεις «ανοίγουν» και ποιες παραμένουν σε αναστολή

Μητσοτάκης: Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με διπλή κρίση - Παράδειγμα…

Η παρέμβασή του στην παγκόσμια σύνοδο της Boston Consulting Group

Σ.Τσιόδρας: Ο ιός μπορεί να μη φύγει ποτέ από τη ζωή μας

Μπορεί ο κορωνοϊός να γίνει ενδημικός ιός;

Πρόστιμα έως 20.000 ευρώ για τους παραβάτες σε οργανωμένες…

Τσουχτερά πρόστιμα στους απείθαρχους επιχειρηματίες

Κορωνοϊός: Πότε ο κλιματισμός μπορεί να είναι επικίνδυνος…

Τι ανέφεραι Ο επίκουρος καθηγητής επιδημιολογίας και υγιεινής του ΕΚΠΑ Γκίκας Μαγιορκίνης, μιλώντας στην εκπομπή "ΩΡΑ ΑΙΧΜΗΣ" της ΚΡΗΤΗ TV

Πότε ανοίγουν καφετέριες, εστιατόρια, γυμναστήρια και…

Οριστικές ημερομηνίες: Όλα όσα δήλωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης

16 νέα κρούσματα στη χώρα μας -Τρεις νέοι θάνατοι

Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων είναι 2.760 - Στους 155 οι νεκροί

Αυτό είναι το νέο ωράριο στα σούπερ μάρκετ

Παραμένουν τα υφιστάμενα μέτρα κατά του κορωνοϊού

"Αποφεύγετε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς" οι 7 κανόνες του…

Πως θα μείνουμε προστατευμένοι από τον κορωνοϊό

Κορωνοϊός: Στους 152 οι νεκροί στην χώρα μας

Ένας 80χρονος έχασε την μάχη

Παπαθανάσης: Από 1η Ιουνίου ανοίγει η εστίαση με τα νέα…

Παράλληλα, επεσήμανε ότι «εντός του Ιουνίου θα λειτουργήσουν και οι εσωτερικοί χώροι των επιχειρήσεων»

Όλες οι ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων








Social


Όλες οι ειδήσεις σήμερα
Εγγραφείτε δωρεάν στο Newsletter του Creteplus.gr και διαβάστε τις 10 σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομάδας.
Δεν έχετε συμπληρώσει το email σας ή το email που δηλώσατε δεν είναι έγκυρο.