ΑΠΟΨΗ: Η συμμετοχή των Δημοτών στα κοινά
Γράφει ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης*
Η δυνατότητα στο πολίτη ή στη περίπτωση μας στο δημότη μιας πόλης να λάβει γνώση και να προτείνει θέσεις και απόψεις σε ουσιαστικά προβλήματα της καθημερινότητας αλλά και στα πλαίσια γενικότερης στρατηγικής είναι κάτι παραπάνω από θετική.
Άλλωστε προσωπικά πιστεύω ότι αντί μόνο να ζητάμε τη ψήφο των πολιτών σε κάθε εκλογική περίοδο πρέπει συνεχώς κατά την θητεία κάθε δημοτικής αρχής να ζητάμε τη γνώμη των πολιτών.
Υπάρχουν άνθρωποι σήμερα που θα νοιώσουν πολύ χρήσιμοι για τον τόπο τους όταν τους ρωτήσουμε κάτι πολύ απλό. Από το τι πιστεύει ο δημότης του Ηρακλείου για τη διαχείριση των απορριμμάτων μέχρι και για παρεμβάσεις που θεωρούν ωφέλιμες στις συνοικίες τους και στις περιοχές τους.
Όλο αυτό το σχήμα παροχής απόψεων που κάλλιστα αποτελεί και πηγή άντλησης πληροφόρησης μπορεί να οργανωθεί με πολύ συγκεκριμένους τρόπους στα πλαίσια μιας δημοτικής αρχής πχ ανάθεση σε ορισμένο τμήμα υπηρεσίας του Δήμου της κατάλληλης οργάνωσης και του σχεδιασμού όλου του εγχειρήματος.
Προτού όμως δούμε πως θα συγκεκριμενοποιηθεί όλο αυτό το σχήμα της συμμετοχής των δημοτών στα κοινά πρέπει να ξεκινήσουμε από τα βασικά.
Τι προβλέπει η νομοθεσία για τη συμμετοχή πολιτών και φορέων στις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και με ποιο τρόπο μπορεί να παρέχεται η όποια γνωμοδότηση - διατύπωση απόψεων από τους φορείς της πόλης, απλούς πολίτες, συλλόγους, κτλ.
Σύμφωνα με το άρθρο 76 του Ν.3852/2010 – Πρόγραμμα Καλλικράτης, προβλέπεται σε όλους τους δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων η δημιουργία ενός νέου θεσμού - γνωμοδοτικού οργάνου: της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης.
Στην επιτροπή αυτή προβλέπεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι φορέων της τοπικής κοινωνίας όπως:
Εκπρόσωποι των τοπικών εμπορικών και επαγγελματικών συλλόγων, επιστημονικών συλλόγων και άλλων φορέων, τοπικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών, εργαζομένων των δήμων και στα νομικά του πρόσωπα, ενώσεων και συλλόγων γονέων, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων και φορέων, εθελοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών , εκπροσώπηση από τα συμβούλια νέων και τέλος δημότες που θα έχουν απλά διάθεση προσφοράς.
Για να γίνει αντιληπτή η σπουδαιότητα της επιτροπής αυτής αρκεί να σημειωθούν μεταξύ άλλων ότι στις αρμοδιότητες της συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
α) Γνωμοδοτεί στο δημοτικό συμβούλιο σχετικά με τα αναπτυξιακά προγράμματα και τα προγράμματα δράσης του δήμου, το επιχειρησιακό πρόγραμμα και το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου.
β) Γνωμοδοτεί για θέματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέροντος, που παραπέμπονται σε αυτή από το δημοτικό συμβούλιο ή τον δήμαρχο.
γ) Εξετάζει τα τοπικά προβλήματα και τις αναπτυξιακές δυνατότητες του δήμου και διατυπώνει γνώμη για την επίλυση των προβλημάτων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων αυτών.
Τέλος πρέπει να τονιστεί ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία η επιτροπή αυτή συνεδριάζει υποχρεωτικά μια φορά το χρόνο πριν από την σύνταξη των προσχεδίων του προϋπολογισμού και του ετησίου προγράμματος δράσης και τουλάχιστον μια φορά κάθε τρείς μήνες για άλλα θέματα που παραπέμπονται σε αυτή από το Δημοτικό Συμβούλιο για τη παροχή σχετικής γνωμοδότησης.
Επομένως κρίνεται αναγκαίο στην επόμενη αυτοδιοικητική περίοδο η κατ¨ουσίαν σύσταση και ενεργοποίηση της επιτροπής αυτής παράλληλα με το συνολικό σχεδιασμό που θα γίνει για την δραστηριοποίηση των ενεργών κυττάρων της πόλης.
*Οικονομολόγος, Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου με τη ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΛΙΤΩΝ του κ. Βασίλη Λαμπρινού