Αποφασίζουν για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Κρήτη- «Αγκάθι» ο αριθμός των φορέων (pics)
Η συνεδρίαση πραγματοποειται σήμερα προκειμένου να συζητηθούν όλα τα δεδομένα που υπαρχουν, αλλά και να βρεθεί «κοινός τόπος» στις διαφωνίες που υπαρχουν και έχουν εκφραστεί μέχρι σήμερα
Σημειώνεται ότι το το σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα για την Κρήτη, προβλέπει τη δυνατότητα σύστασης έως τριών νομικών προσώπων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ).
Πρόκειται αναμφίβολα για ένα πλάνο που αλλάζει τον Περιφερειακό Σχεδιασμό. Οι δήμαρχοι της Κρήτης πρέπει λοιπόν να συμφωνήσουν ότι δέχονται τη δημιουργία ενός αυτόνομου φορέα στο Ρέθυμνο και ενός ενιαίου φορέα για Ηράκλειο και Λασίθι που θα απορροφήσει τους ΦΟΔΣΑ Χερσονήσου, Αρχανών- Αστερουσίων και Σητείας.
Σημειώνεται ότι το σχέδιο νόμου εξαιρεί τα Χανιά, καθώς παραμένει με τη μορφή που έχει η Ανώνυμη Εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται τα στερεά απόβλητα για το σύνολο των δήμων Χανίων.
Τι προβλέπεται για την Κρήτη
Το σχέδιο νόμου για τη «σύσταση και οργάνωση προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώρας» εκδόθηκε από τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ, σύμφωνα με τον οποίο τροποποιείται ο νόμος 4071/2012, καταργώντας ουσιαστικά τους Περιφερειακούς ΦΟΔΣΑ.
Τι αναφέρει:
Σε όσες περιφέρειες έχουν πληθυσμό μέχρι 400.000 κατοίκους συστήνεται ένα (1) νομικό πρόσωπο, σε όσες έχουν πληθυσμό από 400.001 κατοίκους μέχρι 700.000 κατοίκους συστήνονται μέχρι τρία (3) νομικά πρόσωπα και σε όσες έχουν πληθυσμό από 700.001 κατοίκους και πάνω συστήνονται μέχρι τέσσερα (4) νομικά πρόσωπα.
Προκειμένου να συσταθούν τα νομικά πρόσωπα της προηγουμένης παραγράφου πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Ο συνολικός πληθυσμός των δήμων που τα συστήνουν να είναι κατ’ ελάχιστο 80.000 κάτοικοι.
β. Να υπάρχει σε λειτουργία τουλάχιστον ένας διαθέσιμος χώρος υγειονομικής ταφής (ΧΥΤ) των αποβλήτων στην εδαφική περιφέρεια κάποιου από τους δήμους αυτούς.
γ. Να υπάρχει σε λειτουργία μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) ή σε αντίθετη περίπτωση να προκύπτει από το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) ότι με άλλα έργα και δράσεις, επιτρεπόμενα από το εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), θα τηρηθούν οι στόχοι του ΕΣΔΑ.
4. α. Με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης η συμμετοχή δήμου σε ΔΙΣΑ γίνεται υποχρεωτική, εάν δεν έχει ακολουθηθεί η διαδικασία της επόμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή ο δήμος συμμετέχει στο πλησιέστερο προς αυτόν νομικό πρόσωπο (ΔΙΣΑ) που έχει ήδη συσταθεί. Αν υπάρχουν περισσότερα όμορα νομικά πρόσωπα, ο Συντονιστής οφείλει να αποφασίσει με βάση την αρχή της εγγύτητας και με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος σε ποιο νομικό πρόσωπο θα συμμετέχει ο δήμος αυτός.
β. Εάν δήμος διαθέτει ΧΥΤ, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση μέχρι 30 χλμ. από την έδρα όμορου δήμου, τότε ο όμορος δήμος μετέχει υποχρεωτικά στο νομικό πρόσωπο που λειτουργεί τον ΧΥΤ.
5. α. Για τη σύσταση των ως άνω νομικών προσώπων λαμβάνεται απόφαση καθενός από τα οικεία δημοτικά συμβούλια με την απόλυτη πλειοψηφία του συνoλικού αριθμού των μελών τους, η οποία περιλαμβάνει οπωσδήποτε τον σκοπό για τον οποίο ιδρύεται το νομικό πρόσωπο, τη νομική του μορφή ως δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, τη χρονική διάρκεια και την έδρα του, καθώς και τις ετήσιες εισφορές που πρέπει να καταβάλλει ο κάθε δήμος-μέλος σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13.
Εντός τριών μηνών, αφότου λάβουν το έγγραφο του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με το οποίο ζητείται από τους δήμους να υποδείξουν το υπό σύσταση νομικό πρόσωπο και τους αντιπροσώπους τους στο διοικητικό του συμβούλιο, οι δήμοι οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για τη σύσταση του ΔΙΣΑ και να έχουν λάβει τις ως άνω αποφάσεις των δημοτικών τους συμβουλίων. Παράλειψη της υποχρέωσης αυτής ή καθυστέρηση πέραν του τριμήνου αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για όλα τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου κατά την έννοια των άρθρων 233 επ. του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), όπως ισχύει, και τιμωρείται.
Και...πρόστιμα
Όπως προβλέπει το άρθρο 16, παράγραφος 2 «η παράβαση της υποχρέωσης αυτής επισύρει πρόστιμο 5.000 ευρώ ημερησίως, το οποίο επιβάλλεται με απόφαση του Συντονιστή, στην τοπική αρμοδιότητα του οποίου βρίσκεται η έδρα της ανώνυμης εταιρείας. Το πρόστιμο εισπράττεται υπέρ του δημοσίου σύμφωνα με τις διαδικασίες του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων».